Bratislava (12. marca 2010) - Po prvý krát od roku 1993
bolo
vo formule 1 zakázané dotankovanie počas zastávok v depe, čo znamená, že
každé pretekárske auto bude musieť jazdiť s jednou nádržou paliva na
celú dĺžku
preteku. Táto zmena pravidiel ovplyvnila všetky tímy formuly 1, vrátane
dizajnu
auta, stratégie preteku a výrazne ovplyvnila aj spoločnosť Shell
a jej pretekárske palivo Shell V-Power. Zákaz dotankovania vyústil do
ešte
užšej spolupráce medzi Shell a Ferrari ako kedykoľvek predtým.
Inovatívne riešenia vo vývoji paliva na nadchádzajúcu
sezónu
Spoločným
cieľom
bolo nájsť nové inovatívne riešenia vo vývoji paliva na nadchádzajúcu
sezónu. Spoločnosť
Shell, ako oficiálny dodávateľ paliva pre tím Ferrari formuly 1, tvrdo
pracovala
mimo sezóny na naplnení nových výziev. Lisa Lilley, manažérka
technológií Shell
pre Ferrari, popisuje úlohu, s ktorú tím Shell V-Power riešil: "Zákaz
dotankovania v roku 2010 je najväčšou výzvou, ktorú sme za 15 rokov
vo vývoji palív zaznamenali, ale pre Shell je to skutočne pozitívna
výzva.
V uplynulom roku sme urobili veľa práce na vývoji pretekárskeho
paliva Shell V-Power pre novú sezónu a našim hlavným cieľom bolo
optimalizovať výhodu sily a výkonnosti pretekárskeho paliva Shell
V-Power
pre Ferrari.
"Nová
špecifikácia paliva
Ďalšou kľúčovou výzvou, ktorej vedci spoločnosti Shell
čelili, bola nová špecifikácia paliva. To znamená, že palivo má širší
priestor
na vylepšenia, ktorý umožnil spoločnosti Shell testovať nové
technológie, aby
zvládla výzvy, ktoré vyplynuli zo zákazu dotankovania. Vedci spoločnosti
Shell
napríklad vyvinuli pretekárske palivo Shell V-Power tak, aby mohlo
fungovať pri
vyšších teplotách, keďže palivo v pretekárskom aute musí vydržať počas
celého preteku. Lisa pokračuje: "Veríme,
že sme vyvinuli nové pretekárske palivo Shell V-Power, ktoré podporí
stratégiu
Ferrari a jeho pokus o získanie Pohára konštruktérov v roku
2010. Motory sú
z hľadiska výkonnosti nastavené na spaľovanie obohateného paliva, ale
môžu
fungovať aj pri skromnejšom zložení, ktoré spôsobí malý pokles vo
výkonnosti,
ale pomôže k vyššej efektívnosti. Ide o dosiahnutie tejto rovnováhy.
Môžeme meniť zloženie komponentov v palive, aby sme umožnili motorom
fungovať efektívnejšie, no stále podávať optimálny výkon. To je oblasť,
na
ktorej sme za posledných deväť
mesiacov, pred sezónou 2010,
v súvislosti s najnovšími zmenami v pravidlách FIA tvrdo
pracovali."
Úzka spolupráca s
Ferrari nie je pre Shell žiadnou novinkou
Dlhodobé technické
partnerstvo trvá
už šesťdesiat rokov a je vo formule 1 vzorom. Technológia Shell V-Power
priviedla Ferrari k 10 titulom svetových konštruktérov a 12 titulom svetových pretekárov
formuly 1. Šéf tímu Ferrari Stefano Domenicali sa zamýšľa nad týmto
partnerstvom: "Technické partnerstvo so
spoločnosťou Shell je kľúčom
k nášmu porozumeniu vývoja paliva. Shell má jedinečné skúsenosti
a znalosti v technológií palív. Náš blízky partnerský vzťah znamená,
že môžeme neustále tlačiť palivo až na jeho hranice, aby sme dosiahli
silu aj
výkonnosť. Palivo je rozhodujúcim prvkom, ktorý bol pre Ferrari vždy
veľmi
dôležitý a zákaz dotankovania na rok 2010 znamená, že naše partnerstvo
bude pre túto sezónu absolútne neodmysliteľné."
Prostredie pre technické
inovácie
Formula 1, ako
jedno z najextrémnejších testovacích prostredí pre technické inovácie,
umožňuje spoločnosti Shell získať informácie a reakcie z pretekárskej
dráhy a aplikovať ich na cestách. Tento rok poskytuje zákaz dotankovania
vo formule 1 novú príležitosť pre Shell ďalej vyvíjať technológiu
pretekárskeho
paliva Shell V-Power pre Ferrari a následne preniesť tieto poznatky do
vývoja cestných palív pre zákazníkov Shell na celom svete.
Zdroj:
SHELL
Zdieľajte správu vo Vašej obľúbenej sociálnej sieti:
Chcete uverejni tto sprvu na Vaej strnke ? Pouite nasledovn kd.