Bratislava (11.júla 2009) - Ku koncu prvého štvrťroka
2009 bolo na Slovensku približne 720 000 metrov štvorcových moderných obchodných
priestorov. Predstavuje to dvojnásobný nárast oproti roku 2005.
Štúdia CB Richard Ellis tento nárast vysvetľuje silnými ekonomickými ukazovateľmi
a zvyšujúcou sa osobnou spotrebou. Na Slovensku bolo v sledovanom období 133 metrov štvorcových obchodných priestorov na tisíc obyvateľov. Najvyššia hustota je v Bratislave, kde sa toto číslo pohybuje na
úrovni 680 m2 na tisíc obyvateľov.
V prvom štvrťroku
bolo na Slovensku 44 moderných obchodných centier, čo predstavuje
26%-ný nárast oproti minulému roku. Čo sa týka celkového
počtu nákupných centier, trhu dominujú malé schémy (77%)
nasledované strednými (16%) a veľkými nákupnými centrami (7%). V prvom kvartáli
sa dokončil jeden projekt s rozlohou 12,000 m2, čo znamená pokles
o 52% v porovnaní s 1rovnakým obdobím vlaňajška. Celkovo bolo v roku 2008
dodaných na trh približne 111,000 m2 moderných obchodných priestorov
, čo je takmer rovnaká rozloha ako v roku 2007.
Najvýznamnejšie dokončené
projekty:
- Optima OC rozšírenie
(16,300 m2) – developer Atrium European Real Estate
- Avion Shopping Park
rozšírenie (12,000 m2) – developer Ikea
- StoreLand Trnava
(12,000 m2) – developer BZ Group
- Tesco Galeria Lamac
(15,900 m2) – developer Tesco Stores SK
Čo sa týka obchodných
centier, Bratislava je vyspelejší trh v porovnaní so zvyškom Slovenska
a jediné mesto s veľkými nákupnými centrami. Medzi výhody
veľkých
schém patrí schopnosť prilákať väčšie množstvo zákazníkov a medzinárodných
retailerov, ako aj možnosť ponúknuť široký rozsah služieb.
Očakávajú sa nové priestory.V roku 2009 CB Richard Ellis očakáva
na Slovensku približne 115,000 m2 nových obchodných priestorov, z
čoho 32% bude v Nitre, 30% v Bratislave a 23% v Trenčíne. Toto indikuje
presun výstavby centier aj do iných miest okrem Bratislavy. Ako dôsledok
hospodárskej krízy však očakávame oneskorenie dostavby niektorých
projektov, príp. odloženie ich výstavby.
Podľa výskumu CB Richard Ellies je vo výstavbe ďalších 132,000 m2 plochy moderných
nákupných centier, ktoré by mali byť dokončené v roku 2010. Približne 60%
z týchto priestorov bude v Bratislave. V súvislosti s množstvom existujúcich
nákupných centier, očakávame, že plánovaná výstavba bude
mať
za následok tlak na zníženie nájomného a zvýšenie miery neobsadenosti
v niektorých obchodných centrách.
______________________________________________________________________________________
Zdroj: Kristína Havasová | Marketing & Public Relations Manager, CB Richard Ellis s.r.o.