Bratislava (17.júna 2009) - Na rastúcich trhoch sa predpokladá rast spotreby trvanlivého mlieka do
roku 2012 o 2,2 %
Podľa prieskumu spoločnosti Tetra Pak, lídra na trhu spracovania
potravín a obalových technológií, bude celosvetová konzumácia mlieka a
ostatných tekutých mliečnych výrobkov* v nasledujúcich troch rokoch
rásť o 2,2 %.
Toto očakávanie je súčasťou tzv. Mliečneho indexu
spoločnosti Tetra Pak (Tetra Pak Dairy Index). Ide o správu o
spotrebiteľských trendoch v mliečnom priemysle, ktorú firma vydáva s
polročnou frekvenciou. Mala by pomáhať výrobcom mlieka identifikovať
ďalšie príležitosti pre rast.
Rekordná spotreba. Podľa Mliečneho indexu dosiahla v roku 2008 svetová spotreba tekutých mliečnych výrobkov, s výnimkou sójových výrobkov a mliečnych náhrad, rekordných 258 miliárd litrov.
V priebehu uplynulých štyroch rokov narástla spotreba tekutých
mliečnych výrobkov vrátane mlieka o 2,4 % napriek výraznému nárastu
cien v ostatných dvoch rokoch, kedy sa ceny mlieka pred ich ustálením
koncom roku 2008 na niektorých trhoch zvýšili až o 75 %.
Dennis
Jönsson, prezident a generálny riaditeľ skupiny Tetra Pak, hovorí:
"Mlieko je základná potravina, ktorá je považovaná za súčasť zdravej
výživy pre všetky vekové skupiny na celom svete. V nasledujúcich troch
rokoch očakávame, že spotreba mlieka vo svete sa bude odvíjať od dvoch
hlavných trendov: ďalšieho pozitívneho vývoja na rastúcich trhoch a
posunu k vyššej spotrebe baleného mlieka. Spotreba baleného mlieka
stále rastie predovšetkým vďaka väčšej starostlivosti spotrebiteľov o
zdraví a obáv zo zdravotných rizík, ale aj preto, že balené mlieko
lepšie vyhovuje rušnému životu a mobilnému charakteru životného štýlu."
Rastúce
trhy generujú takmer 96 % rastu svetovej spotreby. Zásadný podiel na
raste celosvetovej spotreby mliekarenských výrobkov takmer 96 %
v ostatných štyroch rokoch majú rastúce trhy, ako je India, Pakistan,
Čína a Stredný Východ. Tieto trhy zažívajú rýchly rast spotreby mlieka
a ďalších tekutých mliečnych výrobkov vďaka zvyšujúcemu sa počtu
obyvateľov, stúpajúcim príjmom domácností, novým trendom vo výžive,
lepšiemu povedomiu o mliečnych výrobkoch a ich rastúcej dostupnosti.
Napríklad v rokoch 2005 až 2008 vzrástla spotreba tekutých mliečnych
výrobkov v Číne o 13,4 % a v roku 2008 dosiahla rekordnú výšku 27
miliárd litrov. Po započítaní sójového mlieka a mliečnych alternatív
(ako je ryžové, orechové, obilné mlieko alebo mlieko na báze iných
semien) toto číslo rastie na 39,4 miliardy litrov.
Do roku 2012 dosiahne
podiel baleného mlieka 72 % celkovej svetovej spotreby. Ďalším faktorom,
ktorý ovplyvňuje rast spotreby mliečnych výrobkov, špeciálne na
rastúcich trhoch, je zásadný posun v tom, akým spôsobom sú mliečne
výrobky balené a konzumované. Od roku 2005 do roku 2008 klesol
celosvetový podiel spotreby nebaleného mlieka o 1,8 %. V rovnakom
časovom horizonte stúpol podiel trvanlivého mlieka spracovaného
technológiou UHT o 3,2 % (mlieka, ktoré možno bez použitia konzervantov
prepravovať a skladovať mimo chladničky až do otvorenia). Spoločnosť
Tetra Pak odhaduje, že celosvetová spotreba trvanlivého mlieka
spracovaného technológiou UHT narastie do roku 2012 o 5,2 % a jeho
spotreba tak v roku 2012 dosiahne 70 miliárd litrov. Spotreba baleného
mlieka a ostatných tekutých mliečnych výrobkov rastie rýchlejšie ako
celá kategória tekutých mliečnych výrobkov a očakáva sa, že do roku
2012 dosiahne jej podiel viac ako 72 % celkovej svetovej spotreby.
Spotrebitelia v súčasnej ekonomickej situácii šetria a zameriavajú sa
na základné produkty. Z nedávneho prieskumu GfK Roper Consulting vyplýva,
že viac ako 31 % spotrebiteľov má obavy, či bude mať v súčasnej
ekonomickej situácii dostatok prostriedkov na udržanie svojho životného
štýlu a úhradu všetkých finančných záväzkov. Spotrebitelia mliečnych
výrobkov, ktorí sú ovplyvnení touto skutočnosťou, dávajú prednosť
lacnejším alebo privátnym značkám. Napríklad v západnej Európe
momentálne predstavujú predaje výrobkov privátnych značiek takmer 36 %
celkových predajov mlieka. "V súčasnej ekonomickej situácii skôr predpokladáme, že veľa spotrebiteľov sa obráti k základným produktom," hovorí Jönsson.
"Napríklad je pravdepodobné, že sa zamerajú na mlieko namiesto drahších
produktov s pridanou hodnotou, ako sú jogurtové nápoje, alebo budú
radšej kupovať lacné ako drahšie značky. Aj napriek tomu však
očakávame, že celosvetový mliečny trh bude v najbližšom období stabilne
rásť."
Mliečny index spoločnosti Tetra Pak. Mliečny index
spoločnosti Tetra Pak je pravidelná správa vydávaná s polročnou
frekvenciou, ktorej cieľom je pomôcť výrobcom mliečnych výrobkov
identifikovať nové príležitosti pre rast a poskytnúť im informácie o
najnovších faktoch, číslach a trendoch, ktoré sa vzťahujú na odvetvie
mliekarenského priemyslu celosvetovo. Informácie obsiahnuté v tejto
správe pochádzajú z rôznych interných a externých zdrojov spoločnosti
Tetra Pak a boli analyzované odborníkmi spoločnosti Tetra Pak pre trh
s mliečnymi výrobkami. Mliečny index spoločnosti Tetra Pak tak obsahuje
analýzu mliekarenského priemyslu založenú na každodennej práci so
zákazníkmi v odbore mliekarenstva, vládami, mimovládnymi organizáciami
a lokálnymi trhmi na celom svete za účelom podporiť všetky aspekty
hodnotového reťazca v mliekarenstve.
* Ostatné tekuté mliečne
výrobky zahŕňajú kondenzované mlieko, ochutené mlieko, sladené
kondenzované mlieko a mlieko pre dojčatá a batoľatá.
Zdroj: Tetra Pak