Bratislava (14.mája 2009) - Zdravotná
poisťovňa DÔVERA zverejnila hodnotenie aj rebríčky zdravotníckych
zariadení za rok 2008. Zostáva jedinou zdravotnou poisťovňou, ktorá pomáha pacientom robiť
informovanejšie rozhodnutia o vlastnom zdraví „Zverejňovanie takýchto informácií
motivuje nemocnice k zlepšovaniu,
čo môže dlhodobo zvýšiť celkovú
úroveň zdravotnej starostlivosti o pacientov. To je náš cieľ,“
povedal generálny riaditeľ DÔVERY Martin
Šimun.
Minuloročné zverejnenie hodnotenia
a rebríčkov iniciovalo viacero pozitívnych trendov. Nemocnice sa začali
viac zaujímať o svoju kvalitu a efektivitu a tomu prispôsobili rozvojové
aktivity. Menej úspešné oddelenia a činnosti utlmili, naopak postupne
rozvíjajú tie, v ktorých sú úspešnejšie alebo ktoré sú efektívnejšie
či komfortnejšie pre pacientov. Veľkým pozitívom je prechod na
jednodňovú ambulantnú starostlivosť tam, kde na to sú podmienky
a dispozície. „Toto všetko znamená prínos pre našich
poistencov,“ zhodnotil M. Šimun.
Hodnotenie sa týka zmluvných
zariadení ústavnej zdravotnej starostlivosti (nemocnice, špecializované
ústavy a zdravotnícke zariadenia) za rok 2008. Medzi fakultnými aj
všeobecnými nemocnicami obhájili prvenstvo vlaňajší víťazi –
Fakultná nemocnica s poliklinikou v Bratislave a Nemocnica s poliklinikou
Žilina. Obe získali štyri z piatich možných hviezdičiek. Pri porovnaní hodnotenia zverejneného
vlani vyplýva, že v poradí nemocníc sa neudiali žiadne dramatické
zmeny, hoci niektoré sa posunuli výraznejšie hore alebo dolu. Nadol
ich ťahala najmä nižšia spokojnosť pacientov a úroveň zdravotnej
starostlivosti. Polepšili si naopak tie nemocnice, ktoré sa
reštrukturalizovali a prijali príslušné opatrenia. Medzi všeobecnými
nemocnicami bolo 29 bez výraznejšej medziročnej zmeny, 6 sa
výrazne zlepšilo, 5 výrazne zhoršilo.
Hodnotenie zohľadňuje viacero
parametrov, najmä kvalitu a efektivitu zdravotnej starostlivosti, dostupnosť
zdravotnej starostlivosti, služby pre pacientov a ich spokojnosť. V aktuálnej
metodike sa posilnilo pacientske hľadisko. „Rešpektujeme
a ceníme si názory pacientov, preto je dôležitou súčasťou aj prieskum
spokojnosti pacientov. Okrem neho sledujeme,
či si pacienti vyberajú nemocnice mimo svojho spádového
územia a novinkou je vyhodnotenie služieb a komfortu pre pacientov,“
dodáva riaditeľ úseku nákupu zdravotnej starostlivosti v DÔVERE
Martin Kultan.
O metodike poisťovňa rokovala
individuálne s nemocnicami aj s Asociáciou nemocníc Slovenska. Konštruktívne
návrhy zapracovala, pridala niektoré vlastné vylepšenia.
Poistenci a pacienti vďaka
hodnoteniu získajú:
- informácie a lepší
prehľad o úrovni zdravotníckych zariadení na Slovensku
- pomoc pri rozhodovaní
o plánovanej hospitalizácii
- istotu kvalitnejšej
a efektívnejšej starostlivosti o zdravie
Nemocnice a zdravotníci
vďaka hodnoteniu získajú:
- objektívny pohľad
na seba samých
- motiváciu sa zlepšovať
- tí úspešní lepšie
meno, viac pacientov, viac peňazí od DÔVERY a zdroje na rozvoj a
lepšie platy pre zamestnancov
Zdroj: Mgr. Andrea Bakošová, Špecialista pre externú a internú komunikáciu, Dôvera, a.s.