Bratislava (4. apríl 2009) – Spoločnosť Tesco Stores
SR, a.s. získala včera večer hlavnú
cenu pre veľké podniky v prestížnej
súťaži Via Bona Slovakia 2008 za komplexný
prístup k zodpovednému podnikaniu a stala
sa tak celkovým víťazom súťaže, organizovanej Nadáciou Pontis.
Okrem hlavnej ceny získala spoločnosť
Tesco Stores SR aj zelenú cenu v kategórii zodpovedného podnikania
za projekt v oblasti životného prostredia
– prvý unikátny energeticky úsporný
obchod Tesco v Rajci.
Ocenenia prevzali Peter Varmuža, prevádzkový
riaditeľ Tesco obchodov na Slovensku a Eva Williams, riaditeľka oddelenia
vonkajších a právnych vzťahov Tesco Stores SR, a.s. „Obe ocenenia si
nesmierne vážime, vnímame ich ako výraz uznania našich početných
aktivít, ktoré sme vyhlásili v Pláne zodpovedného susedstva pred
dvoma rokmi na základe očakávaní
našich zákazníkov a ktoré sa stali našimi verejnými záväzkami
tak v zodpovednom podnikaní, v ochrane
životného prostredia, etike, starostlivosti o zákazníkov i zamestnancov,
ako aj vo firemnej filantropii “,
povedala pri tejto príležitosti Eva Williams a pokračovala,
“je to ocenenie nielen našim zamestnancom, ale aj komunitám, s ktorými
intenzívne spolupracujeme i našim
obchodným partnerom“.
Hlavnú cenu 9. ročníka
ocenenia Via Bona Slovakia, ktorú určila v dvojkolovom hodnotení 20
členná komisia zo zástupcov štátnej správy, médií, podnikateľskej
sféry a akademickej obce, prevzali Peter Varmuža a Eva Williams z rúk
Jeho excelencie Roba Swartbola, veľvyslanca Holanského kráľovstva
na Slovensku a zelenú cenu prevzal Peter Varmuža z rúk Dietricha
Maxa Feya, člena predstavenstva spoločnosti Západoslovenská energetika,
a.s. Ocenením Via Bona Slovakia
vyjadruje Nadácia Pontis verejné uznanie firmám, ktoré na Slovensku
rozvíjajú zodpovedné podnikanie a firemnú filantropiu.
Plán zodpovedného
susedstva ako nová stratégia spoločnosti Tesco. Tesco sa dlhodobo venuje
zodpovednému podnikaniu a firemnej filantropii. Toto úsilie bolo sformulované
do Plánu zodpovedného susedstva v roku 2007 ako strategický krok spoločnosti
Tesco v podobe verejného záväzku. Ide o dlhodobý prístup naprieč
celého podnikania ako piata časť riadiaceho systému, ktorý dovtedy
pozostával len zo štyroch segmentov.
Oblasť
ochrany životného prostredia. Táto oblasť zaznamenáva
prevratné zmeny a púta pozornosť širokej verejnosti. Tesco
sa chce profilovať ako líder na trhu v mnohých aspektoch tejto aktuálnej
globálnej problematiky a podporovať aktivity, ktoré sú spojené s očakávaním
zákazníkov. Tesco triedi a recykluje odpad, sleduje spotrebu
vody, organizuje súťaž medzi zamestnancami pod názvom Energetická
liga, čo prináša každoročne približne 3 % úsporu, má
centralizovaný systém logistiky, čo prispieva k znižovaniu množstva
škodlivých emisií do ovzdušia, Tesco inštalovalo plastové kryty
na chladiace a mraziace boxy, prinieslo ekologickejšie alternatívy
k igelitovým taškám, aby sa znížila ich spotreba, ap.
Tesco postavilo energeticky
úsporný obchod v Rajci, slávnostne otvorený vlani 13. septembra.
Tento obchod je unikát nielen na Slovensku, ale aj v strednej
Európe. Na jeho výstavbu bol použitý prírodný materiál drevo,
ovčia vlna a lisovaná slama. Nové technológie ako solárne
kolektory na ohrievanie, sú použité aj na prevádzku, znížilo sa
osvetlenie predajnej plochy či zachytáva sa dažďová voda, aby sa
potom využila v prevádzke. Všetkými opatreniami
chce Tesco znížiť uhlíkovú stopu do roku 2020 o 50 %.
Oblasť
etiky. Spoločnosť Tesco si
zakladá na dodržiavaní etických zásad a to nielen tým, že školí
vlastných pracovníkov komerčného oddelenia v reflexii etických otázok,
ale aj v kontrole dodávateľov z hľadiska nedodržiavania etiky podnikania. Tesco má od roku 2003
vypracovaný Etický kódex, vlani prebehla jeho reedícia, ktorá
obsiahla oblasti podnikania zo širšieho aspektu. Tesco sa v ňom
špecifikuje svoj vzťah voči svojim zamestnancom, zákazníkom, akcionárom,
komunitám a dodávateľom. Novinkou v oblasti obchodno-dodávateľských
vzťahov je Linka ochrany záujmov pre dodávateľov, na
ktorú môžu dodávatelia alebo tretia strana kedykoľvek zavolať
alebo napísať v prípade podozrenia pochybenia zo strany komerčného
oddelenia.
Starostlivosť
o zamestnancov. Každoročne Tesco
otvára nové obchody a vytvára stovky nových pracovných pozícií.
Tesco rozvíja množstvo vzdelávacích a tréningových programov pre
nich, aby ich práca bola kvalitná a zákazníci spokojní. Spätnú
väzbu získava od zamestnancov každoročným anonymným dotazníkom
Náš názor. Na každom obchode sa viackrát do roka schádzajú
zamestnanecké fóra, aby prebrali rôzne aktuálne témy. Tesco
má spracované Pravidlá pre riešenie sťažností zamestnancov a pred
tromi rokmi bola spustená Linka ochrany záujmov, kam môže
volať zamestnanec, ak by mal podozrenie na nezákonné konanie, ohrozenie
záujmov spoločnosti alebo životného prostredia.
Pôsobenie na trhu. Základom filozofie je
zákazník, ktorý je vždy na prvom mieste. Ponuka tovaru odráža
nový životný štýl a kladie dôraz na oblasť zdravia a životného
prostredia. Tesco dbá na dodržiavanie prísnych hygienických
noriem a využíva technológie šetrné k životnému prostrediu. Pestuje
si dlhodobé vzťahy s dodávateľmi i so zamestnancami. Vo všetkých
obchodoch má zriadené centrá
služieb zákazníkov a na základe prieskumov implementuje pre svojich
zákazníkov cenové programy Garancia najnižšej ceny, 10 000
výrobkov, vlastné značky, akciové ponuky, výrazné cenové zníženie
ovocia a zeleniny až do 50%, ap. V súčasnosti má až 80 % výrobkov
vlastnej značky na obaloch nové jednoduchšie nutričné
značenie ako cukor, tuky, soľ, ap. Oddelenia elektrospotrebičov
Tesco obchodov sú vybavené nádobami na zber prázdnych náplní do
tlačiarní, ktoré ďalej putujú na recykláciu. Zákazníci,
ktorí si kúpia elektrospotrebič, majú možnosť sa priniesť starý
a Tesco zabezpečí jeho bezplatnú ekologickú likvidáciu.
Filantropické
projekty. Tesco od svojho vstupu
pomáha tým, ktorí to najviac potrebujú. Mnohé projekty sa stali
vo verejnosti dobre známe ako Tesco charita roku, vianočná zbierka
Pomôžte spolu s nami, Hľadané deti či najnovšie verejno-prospešný
Tesco Beh pre život. Spoločnosť Tesco pomohla v roku 2008 svojim charitatívnym
partnerom získať viac ako 282 000 €.
Spoločnosť Tesco vstúpila
na slovenský trh v roku 1996 a v súčasnosti prevádzkuje 70 obchodov
a 17 čerpacích staníc. Od roku 2005 poskytuje Tesco servis zákazníkom
prostredníctvom moderného distribučného centra v Beckove a vlani otvorilo
ďalší sklad pri Senci so zameraním na textil nielen pre Slovensko,
ale pre všetky Tesco obchody v strednej Európe /Maďarsku, Poľsku
a Českej republike/.
So svojimi vyše 8 300
zamestnancami patrí spoločnosť Tesco k najväčším zamestnávateľom
na Slovensku. Základom filozofie spoločnosti Tesco je poskytnúť
zákazníkovi to najlepšie a stať sa obchodom pre všetkých. Toto
úsilie bolo v minulosti ohodnotené prestížnou cenou Top Retailer
2004 od Zväzu obchodu a cestovného ruchu SR a tohto roku cenou
Zlatý dukát 2007 v kategórii Obchod, od časopisu Moderní obchod
spolu s odbornou porotou za prínos pre obchod Slovenskej republike.
Zdroj: Oľga Hrnčiarová, manažérka vonkajších
vzťahov Tesco Stores SR a.s.