Štokholm
(2. marca 2009) – Betonážou hĺbených tunelov pokračujú
práce slovenských stavbárov na projekte Norra Länken NL11 v Štokholme.
Skanska tak priamo nadväzuje na razenie tunela tohto projektu ukončené
v decembri 2008. Prepojením všetkých
častí projektu v celkovej cene takmer
48,8 mil. € (1,47 mld. Sk) vznikne veľký
obchvat Štokholmu s prístupom k najdôležitejším
švédskym morským prístavom (Vartahamnen a Frihamnen), bránam lodnej
dopravy do Fínska a Ruska.
Spustenie
projektu Norra Länken NL11 do prevádzky
o polovicu odľahčí pozemnú dopravu v širšom centre
Štokholmu. Dokončenie celého dopravného spojenia je plánované
v roku 2015. Norra Länken tvorí
spolu 11 km cestných tunelov, z toho je 9 km razených a 2 km hĺbených
tunelov. „Betonáž je sťažená polohou stavby v tesnej blízkosti
frekventovanej križovatky blízko centra
Štokholmu. 70 metrový výložník výškových
žeriavov premáva ponad premávku na tejto križovatke, pričom doprava
materiálu sa komplikuje neustálymi dopravnými zápchami v meste. Na
optimizme nám nepridáva ani tunajšia zima, v ktorej sme práce začali.
Je to pre nás veľká výzva“, opísal situáciu Peter Balušík,
projektový manažér zo spoločnosti Skanska BS. Práce na betonáži
hĺbených tuneloch by mali byť ukončené začiatkom roka 2010.
Slovenskí tunelári
budujú tunely v otvorenom výkope (hĺbené tunely) - tunel 111, kde
bude hĺbený tunel dĺžky 75 metrov priamo naväzovať na už vyrazený
tunel a tunel 112, ktorý je v celej svojej dĺžke (105 metrov) hĺbený
v otvorenom výkope. Priečny rez tunela má tvar štvorca - výška
betónovej konštrukcie aj šírka profilu tunela je cca 10 m. Betónovať
sa bude po častiach (dno, steny, strop) v 10 m blokoch za použitia
systémového debnenia DOKA.
Zdroj: Katarína Poláčková, senior account manager, Prime time