Norimberg (22. marca 2010 – Dopyt po dovolenkách na
letnú sezónu 2010 sa stabilizoval predovšetkým v Nemecku a Spojenom
kráľovstve, teda v krajinách ktoré predstavujú dva najväčšie európske
trhy cestovného ruchu. Najväčší nárast bol nameraný pri dovolenkách
v Turecku a v Egypte. Okrem toho sa v súčasnosti v celej Európe tešia
rastúcej popularite okružné plavby. Po všeobecnom poklese v počte
rezervácií počas posledných 18
mesiacov sa začínajú prejavovať prvé známky zotavovania sa dopytu aj
v cestovnom ruchu.
V Nemecku
rastie počet rezervácií na
letnú sezónu 2010
V Nemecku rastie počet rezervácií na
letnú sezónu 2010 už dva mesiace a úroveň rezervácií na konci januára
2010 bola rovnaká ako v minulom roku. V Spojenom kráľovstve sa pozitívny
trend začal prejavovať o čosi skôr a následkom toho sú celkové čísla za
predaj rezervácií na nadchádzajúce leto zhruba o 3% vyššie oproti
minulému roku. Na druhej strane však v Taliansku a Holandsku počet
rezervácií na tohoročnú letnú sezónu aj naďalej klesá v porovnaní
s minulým rokom, hoci má tento pokles zmenšujúcu sa tendenciu.
Rodiny rezervujú s väčšou zdržanlivosťou
Viac opatrnosti pri rezerváciách na letné
prázdniny preukazujú skôr skupiny troch alebo viacej osôb, ktoré
z veľkej časti predstavujú najmä rodiny. Skoré rezervácie na leto 2010
sú v tomto segmente výrazne pod trhovým priemerom rovnako v Spojenom
kráľovstve (o 1,7% viac ako v minulom roku) ako v Nemecku (mínus 2,0%
oproti minulému roku). Počas letnej sezóny roku 2009 tržby z rezervácií
rodín utrpeli vyššie straty ako rezervácie iných skupín. Rozdiely
v rezervačnom správaní sa rodín a jednotlivo cestujúcich dospelých osôb
sú mimoriadne dobre viditeľné na príklade Nemecka.
Víťaz letnej sezóny 2010: Turecko
Turecko ako prázdninová destinácia sa medzi dovolenkármi teší
veľkej popularite. Na základe trhových podielov je pre Britov, Nemcov
a Holanďanov Turecko druhou najpopulárnejšou dovolenkovou destináciou po
Španielsku, Na treťom mieste skončilo Grécko. Kým Španielsko a Grécko
zaznamenali v porovnaní s minulým rokom straty, Turecko pokračuje
v silnom raste na monitorovaných trhoch cestovného ruchu. Najväčší
nárast dovolenkových rezervácií do Turecka bol zaznamenaný v Spojenom
kráľovstve, kde je tento trend spojený s podstatným nárastom
all-inclusive zájazdov. Trhový podiel Turecka predstavuje medzi ruskými
dovolenkármi úctyhodných 36% a krajina tak predstavuje najčastejší cieľ
dovolenkových rezervácií ruských turistov. Naproti tomu Taliani
a Francúzi radšej v lete cestujú na dovolenku v rámci ich vlastnej
krajiny.
Aj Egypt
si dokázal zlepšiť svoju pozíciu
Aj Egypt si dokázal zlepšiť svoju pozíciu a prepracoval sa do
prvej desiatky najpopulárnejších dovolenkových destinácií letnej sezóny
2010. Získal podiely najmä na britskom, nemeckom a holandskom
trhu cestovného ruchu. Medzi Rusmi a Talianmi je Egypt druhou
najobľúbenejšou destináciou na letnú dovolenku.
Medzi desiatimi najpopulárnejšími destináciami na zdrojových
trhoch individuálneho cestovného ruchu sa nadpriemernému rastu tešilo
Taliansko ako cieľ britských a turistov ako aj USA a Holandské Antily
ako cieľ turistov z Holandska.
Okružné plavby: rastúci trh
Cestovné kancelárie sa v súčasnosti tešia z podstatného
nárastu na trhu s okružnými plavbami. Najvyšší nárast bol zaznamenaný
v Nemecku hoci trhový podiel týchto plavieb pre cestovné kancelárie
zostáva relatívne malý. V Spojenom kráľovstve je tento trh takmer
dvojnásobný a v Taliansku dokonca predstavuje zhruba 17% celkového trhu
s cestovným ruchom. Už počas letnej sezóny 2009 sa tešili okružné plavby
nebývalému nárastu rezervácií a dokázali zvýšiť svoj podiel na tržbách
v rámci distribúcie cestovného ruchu napriek negatívnemu vývoju celého
trhu. Okružné plavby tiež rástli nadpriemerne rýchlo v Holandsku;
napriek tomu ich podiel v tržbách je stále menší ako 1%.
Last minute zájazdy sú populárne
Neistá finančná klíma obklopujúca spotrebiteľov zapríčinená
ekonomickou krízou má prirodzene aj dopad na rezervačné správanie
a spotrebitelia sú trpezlivejší ako v minulosti. Následkom toho rastie
podiel last minute rezervácií (t.j. zájazdov objednaných menej ako
mesiac pred odchodom na dovolenku) v Nemecku, Spojenom kráľovstve,
Taliansku, Francúzsku, ako aj v Holandsku. V Nemecku napríklad
rezervácie last minute zájazdov narástli v minuloročnej letnej sezóne o
9%, kým celkový objem letných dovoleniek skončil na úrovni o 3% nižšej
ako v predošlom roku.
Na druhej strane pri porovnávaní jednotlivých krajín sa
nemeckí dovolenkári ukazujú ako najdôkladnejší v dostatočne skorom
rezervovaní si zájazdov. Skutočné last-minute rezervácie, pri ktorých
zostávajú do odchodu na dovolenku menej ako dva týždne, predstavujú iba
malý podiel vo výške 7,4%. Briti tiež zvyknú rezervovať si svoje
dovolenky skôr, keď takmer 50% celého letného objemu sa vygeneruje pred
koncom januára.
Ruskí dovolenkári sú v porovnaní s inými Európanmi podstate
spontánnejší. Objem last minute rezervácií je v Rusku jednoznačne
najvyšší, hoci Taliani majú tiež tendenciu rezervovať si svoju dovolenku
relatívne neskoršie.
GfK Travel Insights
Analýza sa uskutočnila na základe údajov o rezerváciách
poskytnutých cestovnými kanceláriami. Vzorky predstavujú reprezentatívne
zastúpenie konkrétnych trhov cestovného ruchu, čo sa týka veľkosti,
tržieb, ako aj regionálneho rozmiestnenia a organizácie cestovných
kancelárií. Nástroj Leisure Travel Monitor spoločnosti GfK Ascent MI,
ktorý predstavuje panel GfK pre distribúciu cestovného ruchu v Spojenom
kráľovstve sa okrem údajov o tržbách cestovných kancelárií spolieha aj
na informácie od tour operátorov. V Rusku kde je k dispozícii služobne
najmladší panel, ktorý bol iba nedávno uvedený do prevádzky, sú zdrojom
informácií údaje o tržbách tour operátorov. Na ruskom a francúzskom trhu
sú údaje o rezerváciách dostupné iba od januára a júna 2009 a nie je
preto možné komplexné porovnanie s predchádzajúcim rokom.
GfK Group
GfK Group ponúka základné informácie, ktoré potrebujú
spoločnosti v priemysle, maloobchode, službách a médiách pre
uskutočňovanie svojich strategických trhových rozhodnutí. Spoločnosť
poskytuje komplexný rozsah informačných a poradenských služieb vo
svojich troch obchodných sektoroch: Custom Research, Retail and
Technology a Media. Ako 4. najväčšia spoločnosť venujúca sa prieskumu
trhu na svete je prítomná vo viac než 100 krajinách a zamestnáva vyše 10
000 pracovníkov. V roku 2008 tržby GfK Group dosiahli 1,2 miliardy EUR.
Pre podrobnejšie informácie navštívte našu webovú stránku: www.gfk.com. Sledujte nás na
Twitteri: www.twitter.com/gfk_group.
Zdroj:
GfK Group
Zdieľajte správu vo Vašej obľúbenej sociálnej sieti: