Bratislava (15. decembra 2009) - Vianočné darčeky pre svojich blízkych plánujú tento rok obyvatelia
Slovenska nakúpiť v priemere za 166,20 Eur, čo predstavuje približne
rovnakú čiastku peňazí ako minulý rok. Vyplýva to z výskumu zameraného na vianočné správanie sa slovenských
spotrebiteľov, ktorý omnibusovou metódou face-to-face rozhovormi v
novembri tohto roku uskutočnila agentúra TNS SK.
Najviac minú ľudia vo veku 30-39 rokov. Vzorka 1 009
respondentov je reprezentatívna pre populáciu Slovenska staršiu ako 15
rokov z hľadiska pohlavia, veku, vzdelania, veľkosti miesta bydliska a
kraja. Najviac peňazí v súvislosti s vianočnými darčekmi plánujú v porovnaní s
celoslovenským priemerom minúť ľudia vo veku 30-39 rokov (198,80 Eur) a
50-59 rokov (190,47 Eur), ľudia s vyšším vzdelaním (s vysokoškolským
vzdelaním - 240,65 Eur a so stredoškolským s maturitou – 188,95 Eur),
obyvatelia obcí od 2 000 do 4 999 obyvateľov (184,09 Eur) a tiež
obyvatelia Trnavského kraja (240,65 Eur). Zaujímavosťou je, že
obyvatelia Bratislavského kraja, ktorí dlhodobo patrili medzi tých, čo
na nákup vianočných darčekov míňajú najviac, minú tento rok „iba“
155,23 Eur.
Najmenej minú mladí ľudia vo veku do 17 rokov (84,91 Eur) a
ľudia starší ako 60 rokov (138,95 Eur), čo súvisí aj s príjmami ľudí
týchto vekových kategórií, ďalej obyvatelia Prešovského kraja (145,23
Eur), respondenti so základným vzdelaním (115,51 Eur) a obyvatelia z
veľkých miest - nad 100 000 obyvateľov (139,59 Eur).
Na nákup potravín a nápojov v súvislosti s Vianocami minú
slovenské domácnosti tiež približne rovnakú sumu peňazí ako vlani.
Potraviny nakúpia obyvatelia Slovenska priemerne za 138,58 Eur,
nealkoholické nápoje za 20,59 Eur a alkohol za 22,06 Eur.
Vyššie výdavky na potraviny a nápoje budú mať opäť ľudia s vyšším
vzdelaním, obyvatelia Bratislavského a Žilinského kraja a respondenti z
obcí s počtom obyvateľom 2 000 – 4 999. Menšie výdavky plánujú ľudia so
základným vzdelaním, respondenti starší ako 60 rokov a obyvatelia
Prešovského, Trenčianskeho a Banskobystrického kraja.
Polovicu kupujúcich kríza neovplyvní. V súvislosti s celosvetovou finančnou krízou sme zisťovali aj to, či
táto kríza bude mať vplyv na predvianočné nákupy obyvateľov Slovenska.
Finančná kríza tento rok ovplyvní nákupy pred Vianocami u necelej
polovice (47,2%) ľudí. Rovnaký podiel opýtaných ale tvrdí (47,5%), že
kríza nebude mať vplyv na ich nákupy. 5,4% respondentov sa k danej
otázke nevedelo vyjadriť.
Vianočné darčeky na splátky alebo na úver plánuje nakupovať podobne ako
minulý rok iba 3,5% ľudí, v porovnaní s celoslovenským priemerom sú to
hlavne ľudia vo veku 30-39 rokov, obyvatelia Žilinského kraja a ľudia z
obcí s počtom obyvateľov 2 000 – 4999.
Zdroj:
TNS SK
Zdieľajte správu vo Vašej obľúbenej sociálnej sieti: