Bratislava (2. decembra 2009) - Hodnota
trhu s technickým spotrebným tovarom na Slovensku sa v prvej polovici
roku 2009 znížila o 20 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka.
V treťom kvartáli sa negatívny vývoj ešte prehĺbil, došlo k poklesu
25%. Obrat medziročne klesá vo všetkých sledovaných sektoroch. Vyplýva to zo správy GfK TEMAX® Slovak Republic, ktorá sleduje vývoj trhu s technickým tovarom (spotrebná elektronika, foto, malé a veľké domáce spotrebiče, IT,
telekomunikačné produkty a kancelárska technika).
Malé domáce elektrospotrebiče : výrazný pokles trhu. V treťom
štvrťroku poklesol trh s malými domácimi spotrebičmi o 17,8 %,
medziročný pokles trhu je vyšší než tomu bolo v druhom štvrťroku
(pokles o 13,8 %). Pokles zaznamenávame u všetkých produktových skupín. Najvyšší medziročný pokles je u fritéz, ktoré klesli o tretinu a u holiacich strojčekov, ktoré klesli o viac než štvrtinu. Najmenší pokles, ale stále výrazný, je u kávovarov a espresa (pokles o 7,6 %).
Veľké domáce elektrospotrebiče: žiadna vidina zlepšenia. Tržby veľkých domácich spotrebičov v prvých troch štvrťrokoch tohto roku medziročne
poklesli o 18%, čo je skoro o 2 percentné body viac než vykázal pokles
trhu v prvom polroku. Pokles zaznamenali ako voľne stojace tak i
vstavané spotrebiče, rovnako tak všetky produktové skupiny. K poklesu
trhu o viac než 20 % došlo vo varení, chladení, varných doskách
a odsávačoch par. Predaje klesli všetkým obchodníkom, vrátane
internetových. Výnimkou sú kuchynské a nábytkové štúdiá, ktoré
zaznamenala 14% nárast tržieb.
Informačné technológie: trh sa ešte viac prepadol. Sektor
informačných technológií klesol v porovnaní s tretím štvrťrokom
predchádzajúceho roku celkovo o 27,6%. Táto skutočnosť tak potvrdzuje
trend znižovania negatívnych rastov v sektore z predchádzajúcich
štvrťrokov. Z pohľadu predaných kusou stále zostávajú, vďaka neustálemu
dopytu po malých netbookoch, jedinou rastúcou kategóriou notebooky a
táto skutočnosť len potvrdzuje zvyšujúci sa podiel tejto kategórie na
úkor stolných počítačov. Najhoršie postihnutou kategóriou, čo do počtu
kusov i celkovej hodnoty, zostávajú i naďalej monitory.
Spotrebná elektronika: predaj elektroniky výrazne poklesol. Predaj
spotrebnej elektroniky na Slovensku sa od začiatku roku prepadol o viac
ako 30%. Najdôležitejšou kategóriou zostávajú televízory s plochou
obrazovkou. Celkový obrat plochých televízorov však tiež klesá. V rámci
tejto kategórie si rastúcu tendenciu zachovávajú veľké obrazovky (40
palcov a viac), najväčšiu váhu na obrate majú i naďalej LCD televízory
s uhlopriečkou 32 palcov. Pokles postihol i ostatné hlavné produktové
kategórie, ako sú audio systémy, DVD prehrávače/rekordéry
a videokamery. V týchto kategóriách existujú rastúce segmenty ako
napríklad blu-ray prehrávače alebo videokamery so záznamom na pamäťovú
kartu. Ich predaje však nedokážu kompenzovať poklesy zvyšku trhu.
Foto trh: negatívny vývoj. Foto
trh vykazuje v treťom štvrťroku tohto roku, tak ako v rovnakom období
minulého roku, negatívny vývoj. K poklesu obratu došlo ako
u zrkadloviek tak aj u kompaktných prístrojov. V rámci kompaktných
prístrojov je viditeľný posun spotrebiteľského dopytu k lepšie
vybaveným modelom. Narastá podiel prístrojov s väčším optickým zoomom,
optickou stabilizáciou obrazu, väčším LCD displejom a širokouhlým
objektívom.
Telekomunikácie: pokles predajov sa spomalil. Sektor
v treťom štvrťroku poklesol v porovnaní s rovnakým obdobím
predchádzajúceho roku v hodnote o 8,4% a došlo tak k spomaleniu poklesu
predajov v tomto sektore v porovnaní s predchádzajúcim štvrťrokom.
Pretrvávajúci pokles vo vývoji telco sektora je ovplyvnený zníženým
dopytom po mobilných telefónoch. Jedinou rastúcou kategóriou na trhu
tak stále zostávajú smartphony.
Kancelárska technika: ešte väčší prepad predajov.Tretí
štvrťrok 2009 ešte prehĺbil pokles predajov kancelárskej techniky
z predchádzajúceho obdobia a trh teraz klesá o 26,3%. Jedinou rastúcou
kategóriou čo do počtu predaných kusov sú v treťom štvrťroku scannery. Tento segment však nie je dostatočne veľký na to, aby dokázal citeľne ovplyvniť vývoj celého sektoru.
Zhrnutie. GfK TEMAX® Slovak Republic je správa vytvorená GfK Retail and Technology za účelom sledovania trhu s technickým tovarom. GfK TEMAX®
Report je vydávaný medzinárodne. Výsledky sú založené na prieskumoch,
ktoré vykonáva obchodný panel GfK Retail and Technology. Obchodný panel
obsahuje údaje od viac ako 190 000 maloobchodných predajní po celom
svete. Všetky reporty a tlačové správy sú k dispozícii na www.gfktemax.com.
Pre ďalšie informácie kontaktujte: Zdeněk Bárta, tel: +420 296 555 660, zdenek.barta@gfk.com
Skupina GfK je celosvetovo štvrtou najväčšou spoločnosťou zameranou na
marketingový výskum. Pôsobí v troch obchodných segmentoch: Custom
Research, Retail and Technology a Media. Skupina GfK svojimi 115
spoločnosťami pokrýva viac ako 100 krajín. Z celkového počtu cca 10
tisíc zamestnancov pracuje viac ako 80% mimo Nemecko. Pre ďalšie
informácie navštívte webové stránky: www.gfk.com.
Zdroj:
GfK
Zdieľajte správu vo Vašej obľúbenej sociálnej sieti: