Bratislava (23. novembra 2009) – Podľa
internetového prieskumu* spoločnosti Unilever až 53 percent Slovákov
očakáva, že výdavky na tohtoročné Vianoce budú rovnaké ako v minulom
roku. Na Slovensku je stále silná tradícia bohatého sviatočného stola,
a tak až 80 percent opýtaných neplánuje šetriť na jedle. V čase krízy
sú Slováci pripravení šetriť na darčekoch.
Spôsoby šetrenia sú rôzne. Podľa
prieskumu sa až 65 percent spotrebiteľov chystá šetriť na darčekoch,
v priemere o 30 percent viac oproti minulému roku. Tento rok plánuje až 37
percent respondentov minúť za darčeky v priemere do 100 eur a takmer 32
percent nakúpi darčeky za 100 až 200 eur, len 5 percent odpovedajúcich
kúpi darčeky za viac ako 300 eur. Spôsoby šetrenia sú rôzne – budeme
nakupovať spoločné darčeky (32,5 percenta), menej darčekov (31,5
percenta) lacnejšie darčeky (29 percent) alebo si darčeky vyrobíme sami
(7 percent).
Populárna je kozmetika a parfumy. Prvenstvo medzi najobľúbenejšími
darčekmi patrí už niekoľko rokov kozmetike a parfumom, ktoré svojim
blízkym daruje až 43 percent Slovákov. Nasleduje oblečenie, doplnky do
domácnosti, knihy a elektronika. „Ľudia sa chystajú tento rok
dôkladnejšie zvažovať, čo na Vianoce kúpia. Chcú jednoducho nakupovať
kvalitnejšie a lepšie. Tento rok budeme svoje Vianoce viac plánovať
a darčeky vyberať pozornejšie,“ hovorí Petr Hantych, regionálny manažér
business analýz Unilever CEE a Rusko.
Potraviny si doprajeme. Naopak,
tohtoročné šetrenie sa prakticky nedotkne potravín, na ktorých
slovenskí spotrebitelia šetriť neplánujú. Zloženie sviatočného menu
zostáva vo väčšine slovenských rodín už dlhé roky nezmenené – na
štedrovečernom stole nebude v 63 percentách domácností chýbať vyprážaný
kapor s majonézovým šalátom a vianočné pečivo. Tradície prevažne
domáceho pečenia stále dodržiava takmer 85 percent gazdiniek
a v priemere sa na našich vianočných stoloch objaví 5 druhov
sviatočného pečiva.
Kontrola výdavkov. Z výskumu spoločnosti Unilever vyplynulo, že 47
percent respondentov si začalo svoje výdavky kontrolovať na základe
informácií o kríze z médií, pričom stratu zamestnania člena rodiny
resp. zníženie príjmu v rodine priamo pocítilo 34 percent respondentov. Internetový prieskum sa uskutočnil v novembri 2009 na vzorke 1695 respondentov.
Zdroj: Unilever Slovensko
Zdieľajte správu vo Vašej obľúbenej sociálnej sieti: