Bratislava (11. novembra 2009) – Veľké firmy pri hľadaní
úspor v období recesie častejšie pristupujú
k využívaniu centier zdieľaných služieb, ktoré
spravidla umožňujú efektívnejšie zabezpečovanie
činností napríklad v podnikovej administratíve alebo
účtovníctve. Zhodli sa na tom účastníci dvojdňovej konferencie
spoločnosti Deloitte s názvom Reálne zisky v reálnom
čase, na ktorej zástupcovia významných nadnárodných spoločností
hodnotili súčasný stav a vyhliadky centier zdieľaných služieb
a outsourcingu v Európe.
„Firmy v
súčasnosti nemajú mnoho iných možností, než hľadať rezervy
vo svojich nákladoch. Stále viac spoločností preto zvažuje vyčleniť
podporné procesy do centier zdieľaných služieb. Česká republika
sa považuje za vhodnú lokalitu pre založenie takéhoto centra od
konca deväťdesiatych rokov,“ zdôrazňuje Dorthe Keilbergová, senior
manažérka oddelenia Consultingu spoločnosti Deloitte.
Centrum zdieľaných
služieb (v angličtine Shared Service Center – SSC) je samostatný
právnický subjekt, ktorý poskytuje podporné služby zakladajúcej
organizácii aj ostatným obchodným jednotkám v rámci spoločnosti.
SSC teda svoju funkciu vykonáva v podstate na trhovom princípe, keď
si za poskytované služby účtuje poplatky na základe uzatvorených
dohôd a zmluvných dohovorov.
„Napriek
všetkým negatívnym aspektom, ktoré so sebou kríza priniesla, koncept
zdieľaných služieb sa paradoxne krízou posilnil,“ zhodnotil výhody
SSC Peter Moller, vedúci pre poradenstvo v oblasti centier zdieľaných
služieb a outsourcingu podnikových procesov v Európe spoločnosti
Deloitte. Okrem neho vystúpili na konferencii v Prahe aj vrcholoví
manažéri takých spoločností, ako sú koncerny T-Mobile, Lexmark,
Rolls-Royce, Johnson & Johnson, Calrsberg, Daily Mail and General
Trust a ďalší.
Prvé
centrá zdieľaných služieb začali nadnárodné spoločnosti
zakladať v druhej polovici osemdesiatych rokov. Hlavným podnetom
bola snaha znižovať náklady – spoločnosť vyčlenila
transakčné činnosti a presunula ich do lokality s lacnejšou
pracovnou silou. V súčasnosti má koncept zdieľaných služieb omnoho
širší rámec. Presun podporných procesov na jedno miesto so sebou
okrem iného prináša aj následnú optimalizáciu fungovania celej
organizácie, pretože vlastné výkonné jednotky môžu väčšiu
časť svojho času venovať otázkam strategického významu.
Na začiatku
zahŕňali centrá zdieľaných služieb finančné a účtovné procesy
transakčného charakteru. V poslednom období sa stáva trendom rozširovanie
služieb do ďalších, komplexnejších oblastí, ako sú napríklad
nákup, IT, personalistika či zákaznícky servis. Vlastné transakčné
činnosti sa postupne presúvajú do lokalít s nižšími nákladmi
na zamestnancov, ako sú rumunské mesto Cluj a slovenské Košice v Európe
alebo India a Filipíny v Ázii.
„Výhodou
českých a slovenských centier zostává vysoko kvalifikovaná pracovná
sila, ktorá ovláda viacero svetových jazykov. To predstavuje vždy
jedno zo zásadných kritérií pri rozhodovaní o umiestnení centra,“
povedala Dorthe Keilbergová.
Vytvorenie
centra zdieľaných služieb so sebou prináša aj celý rad ďalších
výhod, ktoré sa prejavujú už v strednodobom horizonte. Ide napríklad
o štandardizáciu a optimalizáciu procesov, zvýšenie kontroly a kvality
týchto procesov či vytvorenie vhodnej platformy na potenciálne rozhodovanie
o ich outsourcingu. Viac informácií
o SSC a konferencii spoločnosti Deloitte nájdete na internetových
stránkach http://www.deloitte.com/cz/sharedservices2009.
Deloitte
označuje jednu, resp. viacero spoločností Deloitte Touche Tohmatsu,
asociácie typu Swiss Verein, resp. jej členských firiem. Každá
z týchto firiem predstavuje samostatný a nezávislý právnický
subjekt. Podrobný opis právnej štruktúry združenia Deloitte
Touche Tohmatsu a jeho členských firiem sa uvádza na adrese www.deloitte.com/sk/o-nas
Spoločnosť
Deloitte poskytuje služby v oblasti auditu, daní, poradenstva a finančného
poradenstva klientom v mnohých odvetviach verejného a súkromného
sektora. Vďaka globálne prepojenej sieti členských firiem vo viac
ako 140 krajinách má Deloitte svetové možnosti a dôkladnú znalosť
miestneho prostredia, a tak môže pomáhať svojim klientom dosahovať
úspechy na všetkých miestach ich pôsobnosti. Viac ako 168 000 odborníkov
sa usiluje, aby sa spoločnosť Deloitte stala štandardom najvyššej
kvality
Odborníkov
spoločnosti Deloitte spája firemná kultúra, ktorá je
založená na spolupráci, podporuje bezúhonnosť, tvorbu významných
hodnôt pre trh a klientov, vzájomnú lojalitu a využívanie výhod
vyplývajúcich z kultúrnej rozmanitosti. Pracovníci spoločnosti
Deloitte sa neustále vzdelávajú a získavajú podnetné skúsenosti,
majú dostatok príležitostí na rozvoj kariéry, priebežne budujú
firemnú zodpovednosť, získavajú si dôveru verejnosti a pozitívne
ovplyvňujú okolité prostredie.
Member
of Deloitte Touche Tohmatsu, ©
2009 Deloitte Slovensko
Zdroj: Deloitte Slovensko
Zdieľajte správu vo Vašej obľúbenej sociálnej sieti: