Bratislava (23. septembra 2009) - Nová, v poradí štvrtá generácia všestranného sedemmiestneho modelu
má nové meno – Discovery 4 – ktoré symbolizuje nový dizajn, nový
interiér a výkonný naftový motor TDV6 so zníženou spotrebou. Zlepšením
jazdnej dynamiky na ceste i v teréne sa vlastnosti modelu Discovery,
ktorý patrí v tejto oblasti k lídrom vo svojom segmente, ešte umocnili.
Okrem toho Land Rover do univerzálneho terénneho automobilu integroval
množstvo nových technológií a funkcií, uľahčujúcich ovládanie
a využívanie.
„Predchádzajúci
model Discovery 3 získal vyše 100 medzinárodných ocenení. Napriek tomu
sa nám podarilo takmer každý aspekt konštrukcie a techniky vozidla
vylepšiť. Niekedy boli tieto vylepšenia malé, niekedy veľké, no za
novým dizajnom sa skrývajú mnohé technické zmeny, ktoré vytvárajú nový
Discovery 4“, vysvetľuje Phil Popham, generálny riaditeľ značky Land Rover.
Najdôležitejšou novinkou je výkonnejší a veľmi účinný naftový motor
LR-TDV6 3.0 twin-turbo, vďaka ktorému sa dosiahlo zníženie spotreby
paliva aj emisií o 9 % (v kombinovanom testovacom cykle EÚ). Súčasne sa
v porovnaní s predchádzajúcim motorom s objemom 2,7 litra zvýšil výkon
o 29 %. Krútiaci moment, ktorý dosahuje maximum 600 Nm, je vyšší
dokonca až o 36 %. Táto hodnota krútiaceho momentu je najvyššia zo
všetkých osobných automobilov so šesťvalcovým motorom na svete.
Výkon, ako aj krútiaci moment sú k dispozícii v celom rozsahu otáčok
motora, čím sa zabezpečuje vynikajúca spontánnosť motora a zvyšuje
komfort pohonu. Výsledkom je akcelerácia z 0 na 100 km/h za 9,6
sekundy, čo predstavuje zlepšenie o 24 % oproti motoru s objemom 2,7
litra.
Inžinieri značky
Land Rover zlepšili jazdné vlastnosti a cestovný komfort súčasne
s priam legendárnymi schopnosťami jazdy v teréne. Rozsiahle zmeny
zahŕňajú nové komponenty zavesenia kolies, prepracované riadenie,
väčšie brzdy, vylepšený trakčný systém a modifikované funkcie systému
Terrain-ResponseTM, umožňujúceho optimalizovať jazdné vlastnosti
vozidla pre rozličné podmienky na ceste a v teréne.
Charakteristický vonkajší dizajn vozidla osviežili štylistické retuše.
Najnápadnejšie sú na prednej časti karosérie, ktorá sa teraz vyznačuje
jednoduchšími hladkými plochami a nárazníkom s aerodynamickejším
tvarom. Moderný charakter umocňujú nové predné reflektory s obrysovými
svetlami zo svietiacich diód LED. Reflektory sú vybavené funkciou
automatického tlmenia, ktorá samočinne prepína tlmené a diaľkové
svetlá.V úplne novom interiéri upúta predovšetkým prepracovaný dizajn
prístrojového panelu a stredovej konzoly, ako aj nové sedadlá a paleta
nových prvkov, uľahčujúcich a spríjemňujúcich používanie vozidla.
„Nový
interiér nielenže vyzerá oveľa hodnotnejšie, ale súčasne poskytuje aj
lepšiu funkčnosť. Nová stredová konzola je natočená smerom k vodičovi,
radiaca páka prevodovky a ovládacie prvky sa dajú ľahšie dosiahnuť
a vďaka novému vnútornému osvetleniu z LED sa kabína posádky dá po
zotmení príjemnejšie a jednoduchšie využívať. Interiér je teraz výrazne
atraktívnejší – s hladkými povrchovými plochami, mäkšími materiálmi
a starostlivo vypracovanými detailmi, ako napríklad zvýraznené
prešívanie koženého čalúnenia“, hovorí Gerry McGovern, šéfdizajnér značky Land Rover.
Nové funkcie. K novým funkciám modelu Discovery patrí terminál na pripojenie
mobilných audioprehrávačov, tuner digitálneho rozhlasového vysielania
DAB, nový informačný systém s piatimi televíznymi kamerami na
parkovanie a pre jazdu s prívesom, ako aj nový systém na odomykanie
vozidla bez kľúča a tlačidlo na štartovanie motora.
„Zmenami
a aktualizáciou sa nový Discovery 4 v mnohých aspektoch líši od svojho
predchodcu – súčasne sa však zvýraznila flexibilita a všestrannosť,
ktorou je model Discovery preslávený. Vozidlo môže vo svojej
priestrannej kabíne prepravovať ťažký náklad, dokáže zdolávať hory,
prekonávať kontinenty, ťahať príves do hmotnosti 3,5 tony a pohodlne
prepravovať sedem rodinných príslušníkov, alebo priateľov. Nepoznám
nijaké iné vozidlo, ktoré by bolo také všestranné“, hovorí Phil Popham.
e_TERRAIN TECHNOLOGIES znižujú spotrebu paliva a emisie CO2. Nový Discovery 4 je vybavený mnohými technickými prvkami znižujúcimi
spotrebu paliva a emisie CO2. Ťažisko spočíva na novom motore LR-TDV6
3.0 so stupňovitým prepĺňaním dvoma turbokompresormi, ktorý bol
konštruovaný s cieľom dosiahnuť najlepšiu spotrebu paliva v triede
a veľký krútiaci moment pri nízkych otáčkach.
Systém paralelného stupňovitého prepĺňania umožňuje väčšinu času
využívať na prepĺňanie primárny väčší turbokompresor. Menší sekundárny
turbokompresor zostáva nečinný, keď sa nevyžaduje vysoký výkon motora,
čím za znižujú straty vznikajúce v sústave prepĺňania a tým aj spotreba
paliva. K úspore paliva výrazne prispieva aj vysoko účinný systém
priameho vstrekovania paliva common-rail tretej generácie
s piezoelektrickými vstrekovačmi.
Nový motor bol optimalizovaný pre dosahovanie veľkého krútiaceho
momentu pri nízkych otáčkach, čo umožňuje aktiváciu premosťovacej
spojky hydrodynamického meniča krútiaceho momentu šesťstupňovej
automatickej prevodovky pri nižšej rýchlosti. Väčší krútiaci moment
motora pri nízkych otáčkach umožňuje aj dlhšie celkové sprevodovanie,
prispievajúce k ekonomickej jazde.
Discovery 4 má aj ďalšie technické prvky a riešenia, prispievajúce
k zníženiu spotreby paliva. Pri stojacom vozidle sú voľnobežné otáčky
motora V6 znížené zo 750 na 710 za minútu bez ovplyvnenia kultúry chodu
motora. Inteligentný systém manažmentu energie IPSM (Intelligent Power
System Management) zabezpečuje regeneratívne dobíjanie akumulátorovej
batérie vtedy, keď je to najekonomickejšie, napríklad keď vozidlo ide
ustálenou rýchlosťou a nie pri akcelerácii, kedy sa intenzívne využíva
energia motora.
Aerodynamické modifikácie na prednej časti
karosérie, vrátane prepracovaného predného spojlera a nových
deflektorov pred prednými kolesami pomáhajú znižovať odpor vzduchu
úpravou prúdenia vzduchu pod vozidlom. Nový kompresor klimatizácie je
poháňaný cez elektromagnetickú spojku, ktorá ho odpojí v prípade, keď
je klimatizácia vypnutá, čím za znižujú zbytočné straty. Aj toto
opatrenie prispieva k zníženiu spotreby paliva a emisie CO2.
e_TERRAIN TECHNOLOGIES v skratke:
- Motor LR-TDV6 3.0
- Optimalizovaná kalibrácia motora
- Znížené voľnobežné otáčky motora
- Redukované prešmykovanie hydrodynamického meniča prevodovky
- Inteligentný systém manažmentu energie IPSM
- Kompresor klimatizácie so spojkou
- Zlepšená aerodynamika vozidla
Nový motor LR-TDV6 3.0: vyšší výkon, menej emisií „S
mohutným krútiacim momentom pri nízkych otáčkach je nový naftový motor
LR-TDV6 3.0 ideálny pre Discovery 4 na jazdu v teréne. A na ceste tento
motor poskytuje vynikajúcu kultúru chodu pri výrazne lepšej spotrebe
paliva a nižšej emisii CO2“, povedal Murray Dietsch, riaditeľ modelového programu Land Rover.
Jadrom vylepšení nového Discovery 4 je nový, výnimočný a vysoko účinný
naftový motor. Turbodiesel LR-TDV6 3.0 vychádza z aktuálneho motora
LR-TDV6 s objemom 2,7 litra, ktorý bol ďalej vyvíjaný s cieľom
dosiahnuť väčší výkon, menšie emisie a priaznivejšiu spotrebu paliva.
Doterajší motor LR-TDV6 2.7 patril k najlepším naftovým motorom na
svete, no nový motor LR-TDV6 3.0 twin-turbo ho výrazne prekonáva. Výkon
sa zvýšil o 29% na 180 kW (245 k) a krútiaci moment vzrástol o 36% na
600 Nm. Maximálny krútiaci moment, dosahnutý pri nízkych otáčkach iba
2.000 za minútu, zabezpečuje jedinečne spontánnu reakciu motora a ďalej
zvyšuje výkonnosť Discovery 4 ako na ceste, tak aj v teréne.
S nárastom krútiaceho momentu z voľnobežných otáčok na 500 Nm za iba
500 milisekúnd nový naftový motor s objemom 3,0 litra výrazne prekonáva
všetkých svojich konkurentov. Z perspektívy vodiča to znamená prakticky
okamžitý prístup k 83 % maximálneho krútiaceho momentu.
Napriek zvýšenému výkonu sa podarilo výrazne znížiť emisie. Nový motor
LR TDV6 3.0 už dnes spĺňa emisnú normu Euro 5, ktorá vstúpi do
platnosti v roku 2011 a s hodnotou emisie CO2 246 g/km leží 9 % pod
aktuálnym motorom TDV6 2.7 v kombinácii s automatickou prevodovkou.
Spotreba paliva sa zlepšila takisto o 9 % a teraz dosahuje 9,3 l/100 km
v kombinovanom cykle.
Dva turbokompresory – mimoriadna účinnosť, vynikajúca spontánnosť. Hlavnou charakteristikou nového motora LR TDV6 3.0 je unikátny systém
stupňovitého prepĺňania dvoma paralelne zapojenými turbokompresormi –
použitého po prvý raz na svete pri vidlicovom motore. Takáto
konštrukcia zabezpečuje najlepšiu hodnotu krútiaceho momentu pri
nízkych otáčkach vo svojej triede, bezprostrednú reakciu na pedál
akcelerátora a súčasne veľký výkon pri vysokých.
Nový šesťvalec s objemom 3,0 litra bol vyvinutý v spolupráci so
sesterskou značkou Jaguar, pričom jeho najdôležitejšie vlastnosti boli
od začiatku koncipované tak, aby vyhovovali požiadavkám obidvoch
značiek. Vysoká hodnota krútiaceho momentu a rýchla reakcia pri nízkych
otáčkach ideálne vyhovujú pre použitie v modeloch Jaguar aj Land Rover.
Verzia pre značku Jaguar - AJ-V6D Gen III S, bola nedávno zavedená
v športovej limuzíne XF modelového roka 2010.
Motor LR-TDV6 má hlbšiu olejovú vaňu ako motor Jaguar, aby nebola
ovplyvnená účinnosť mazacej sústavy pri jazde v teréne. Aj systém
mazania turbokompresorov bol modifikovaný tak, aby pri extrémnom
náklone vozidla v teréne nedochádzalo k hromadeniu oleja
v turbokompresoroch. Pri verzii Land Rover sú pohony klinovými remeňmi,
alternátor, kompresor klimatizácie, čerpadlo posilňovača riadenia
a spúšťač motora vodotesné. Motor pre Discovery 4 je okrem toho
špeciálne prispôsobený na vysoké namáhanie, zvlášť pri ťahaní prívesu
a jazde v teréne. Motor LR-TDV6 3.0 dopĺňa osvedčený turbodiesel
LR-TDV6 2.7 ktorý je v Discovery naďalej k dispozícii v kombinácii
s automatickou, alebo manuálnou šesťstupňovou prevodovkou.
Nová prevodovka s rýchlejšou reakciou. Motor LR-TDV6 3.0 je koncipovaný pre prepracovanú a zvlášť mäkko
radiacu 6-stupňovú automatickú prevodovku ZF 6HP28. Jednotlivé funkcie
prevodovky boli optimalizované inžiniermi značky Land Rover – s
výrazne rýchlejším a mäkším preraďovaním jednotlivých stupňov
prevodovka patrí k najlepším vo svojej triede. Pre výrazné zvýšenie
výkonu a krútiaceho momentu nového motora v oblasti nízkych otáčok môže
premosťovacia spojka hydrodynamického meniča krútiaceho momentu pri
každom prevodovom stupni spínať oveľa skôr. Tým sa znižuje
prešmykovanie meniča, čo prispieva k zlepšeniu spotreby paliva
a k redukcii emisií CO2.
Motor LR-TDV6 3.0 – v krátkosti
- Výkon 180 kW (245 k) a krútiaci moment 600 Nm
- O 29 % vyšší výkon a o 36 % vyšší krútiaci moment oproti motoru s objemom 2,7 litra
- Nárast krútiaceho momentu z voľnobežných otáčok na 500 Nm za 500 ms
- Spĺňa budúcu emisnú normu Euro 5 (pri vybavení filtrom sadzí DPF) bez dodatočnej úpravy výfukových plynov ako katalyzátor NOx
- Zlepšenie spotreby paliva o 9 % v porovnaní s motorom R-TDV6 2.7 s hodnotou 9,3 l/100 km* v kombinovanom testovacom cykle EÚ
- Jedinečný, paralelne-stupňovitý systém prepĺňania dvoma turbokompresormi rozličnej veľkosti
- Minimalizované trecie straty a palivové čerpadlo s nízkou spotrebou energie
- Systém priameho vstrekovania paliva common-rail tretej generácie
- Nízka hlučnosť
- Servisný interval predĺžený na 25.600 km (16.000 míľ)
Zlepšená dynamika. K zlepšeniu dynamiky nového Discovery 4 prispeli prepracované závesy
kolies, vylepšené riadenie, väčšie brzdy a vylepšená verzia mnohokrát
oceneného systému Terrain ResponseTM, patentovaného značkou Land Rover
a asistenčného systému na kontrolovaný zjazd zo svahu.
Na vrchole zoznamu zmien sú nové ramená náprav, ktoré sú konštruované
tak, že sa znížila vzdialenosť medzi osou náklonu a ťažiskom vozidla
(redukcia o 42 mm vpredu a 62 mm vzadu). Tým sa výrazne znížilo
prirodzené nakláňanie karosérie vozidla pri jazde v zákrute. Nakláňanie
vozidla ďalej účinnejšie kompenzuje tuhší skrutný stabilizátor väčšieho
prierezu.
Nové
silentbloky závesov kolies a nové tlmiče pruženia vpredu a vzadu
prispievajú k ďalšiemu zlepšeniu komfortu jazdy. Ozubený hrebeň
prevodovky riadenia s premenlivým prevodovým pomerom bol modifikovaný
tak, že pri vysokej rýchlosti dochádza k menšej výchylke zo stredovej
polohy pri vysokých rýchlostiach a pri veľkých uhloch natočenia kolies
je citlivosť riadenia mierne zvýšená. Tým sa zintenzívňuje spätná väzba
pri manévroch vo vysokej rýchlosti a zvyšuje presnosť ovládania pri
nízkej rýchlosti a pri jazde v teréne.
K zlepšeniu ovládateľnosti
prispieva aj nový predný nárazník, ktorého lišty spojlera znižujú
aerodynamické nadľahčovanie prednej nápravy pri vysokej rýchlosti až o
50 %.
Zvýšená účinnosť bŕzd. Kvôli vyššiemu výkonu motora a bola v Discovery 4 zavedená nová brzdová
sústava s väčšími kotúčovými brzdami.Táto nová brzdová sústava bola
inšpirovaná systémom so štvorpiestovými brzdami BremboTM modelu Range
Rover Sport. Na prednej náprave sa používajú ventilované brzdové kotúče
priemeru 360 mm s novými dvojpiestovými plávajúcimi strmeňmi, odliatymi
z ocele. Tým sa zmenšujú rozmery predných bŕzd pri zachovaní vysokého
brzdného účinku, čo umožňuje optimálne dávkovať brzdnú silu.
Na zadnej náprave sa používajú jednopiestové plávajúce strmene,
vyrobené kvôli zníženiu hmotnosti z hliníka, v kombinácii
s ventilovanými kotúčmi priemeru 350 mm. Brzdovú sústavu dopĺňa funkcia
brzdových svetiel signalizujúcich núdzové brzdenie. Pri brzdení plnou
intenzitou brzdové svetlá vozidla blikajú, aby sa v kritickej situácii
znížilo riziko nárazu iného vozidla zozadu.
Lepšia ovládateľnosť pri jazde v zákrute. Modifikovaný systém na kompenzáciu nedotáčavosti automaticky spomalí
vozidlo v momentoch, keď príliš rýchlo vojde do zákruty. Vďaka tomu má
vodič lepšiu kontrolu nad vozidlom. Elektronický systém zohľadňuje
pohyby volantu. V extrémnych prípadoch dôjde k automatickému
pribrzdeniu vozidla na zníženie rýchlosti vozidla, pričom intenzita
brzdového tlaku sa riadi podľa pohybu volantom. Ak si to okolnosti
vyžadujú, vozidlo sa môže automaticky pribrzdiť až intenzitou núdzového
brzdenia.
Aktualizácia mnohokrát oceneného systému ten Terrain ResponseTM a asistenčného systému Hill Descent Control. Pre nový Discovery 4 bol patentovaný regulačný
systém Terrain-ResponseTM vylepšený a doplnený novými funkciami, ktoré
ďalej zlepšujú priechodnosť vozidla v teréne. Systém Terrain ResponseTM
optimalizuje nastavenia jednotlivých systémov pohonného ústrojenstva
a podvozka pre rozličné cestné a terénne podmienky pomocou piatich
základných nastavení podľa charakteru povrchu, po ktorom vozidlo jazdí:
- Všeobecný program (spevnený povrch)
- Tráva/Štrk/Sneh
- Piesok
- Blato a koľaje
- Lezenie po skalách
Režim
mäkký piesok – jeden z povrchov, ktorý si vyžaduje najväčší výkon –
dopĺňa funkcia „Sand launch control“, citeľne uľahčujúca rozjazd na
piesku. Nové medzné hodnoty prešmykovania kolies pre trakčnú kontrolu,
závislé od otáčok, redukujú prešmykovanie kolies a zabraňujú zahrabaniu
pri rozjazde v piesku.
Pri
jazde cez veľké balvany môžu extrémne uhly viesť k tomu, že sa vozidlo
stáča do neželaného smeru, takže sa musí okamžite súčasne pribrzdiť aj
akcelerovať. Preto je Discovery 4 vybavený upraveným programom na
lezenie po skalách, ktorý vytvára nízky brzdiaci tlak keď sa vozidlo
pohybuje rýchlosťou pod 5 km/h na prvý prevodový stupeň alebo
spiatočku. Tento nízky brzdový tlak redukuje tendenciu vozidla
samovoľne zatáčať a zásah trakčnej kontroly, takže jazda po kamenistom
teréne je jednoduchšia.
Osvedčený asistenčný systém Hill Descent Control na automaticky
kontrolovaný zjazd zo strmého svahu bol pri novom Discovery 4 doplnený
asistenčným systémom Gradient Release Control pre rozjazd zo svahu. Tým
sa potláča počiatočné zrýchlenie pri zjazde na strmom svahu, čím sa
zvyšuje kontrola vodiča nad vozidlom a zabraňuje nekontrolovanému šmyku
keď sa na extrémnom svahu uvoľní brzda.
Systém funguje automaticky vždy keď je aktivovaný asistenčný systém
Hill Descent Control. Vtedy sa krátkodobo zachová brzdový tlak keď
vodič uvoľní brzdový pedál. Následne sa brzdový tlak pomaly znižuje aby
sa dala ovládať vlastná dynamika a zrýchlenie vozidla. Len čo vozidlo
dosiahne nastavenú rýchlosť jazdy, asistenčný systém Hill Descent
Control zabezpečí, že vozidlo bezpečne a plynule zíde zo svahu.
Nová tvár s charakteristickým dizajnom. „Discovery
4 zostáva verný svojim predchodcom, ktorí sa vyznačovali jasným,
geometrickým vzhľadom. Súčasne však novým predným nárazníkom, novými
svetlami, hladkými líniami a jemnými krivkami vonkajšieho dizajnu spolu
s novými farbami podčiarkuje vysokú kvalitu celkového výrazu“, hovorí
šéfdizajnér Gerry McGovern.
Počas
vyše 20 rokov sa tri predchádzajúce generácie modelu Land Rover
Discovery vyznačovali charakteristickým dizajnom, ktorý týmto vozidlám
už na prvý pohľad dodával veľmi výraznú identitu. Pri novom Discovery 4
boli prevzaté jasné línie predchodcu subtílne modifikované, aby sa
dosiahol modernejší výraz. Hladšie, zjednodušené povrchové plochy na
prednej časti karosérie dodávajú vozidlu nový charakter. Podčiarkujú ho
športové predné reflektory, vybavené obrysovými svetlami zo svietiacich
LED diód, usporiadanými do kriviek opisujúcich zdvojené optické systémy
reflektorov. Aj na zadnej časti vozidla sú použité nové združené
koncové svetlá, obsahujúce koncové, brzdové a smerové svetlá z LED
diód.
Kvôli vyššiemu výkonu nového motora je v prednom nárazníku
väčší otvor na prívod vzduchu k chladiču. Predný nárazník ďalej
zlepšuje aerodynamiku vozidla, pretože jeho inovatívne spojlerové lišty
znižujú odpor upokojením prúdenia vzduchu, obtekajúceho nárazník
a predné kolesá.
Discovery 4 má nové 19-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny so 7
dvojitými lúčmi, ktoré dopĺňajú doterajšie 19-palcové kolesá. Po prvý
raz sa dajú priamo z výroby objednať aj disky priemeru 20 palcov
v 10-lúčovom dizajne. V palete lakov karosérie pre model Discovery 4
pribudli tri nové odtiene: Nara Bronze, Bali Blue a Ipanema Sand.
Úplne nový interiér. „Kabína
nového Discovery 4 naďalej poskytuje vodičovi a pasažierom veľmi dobrý
výhľad na všetky strany a veľkú variabilitu. No nová architektúra
prístrojového panelu a stredovej konzoly v spojení s
použitím materiálov najvyššej kvality robí pobyt v novom Discovery 4
ešte príjemnejším a komfortnejším“, dodáva Gerry McGovern
V interiéri sa kombinujú hladké, splývajúce povrchy s výrazným znížením
komplexnosti ovládacích prvkov. Interiér vďaka tomu pôsobí mäkší
a štýlovejší, pričom špecifický charakter Discovery zostáva zachovaný.
Nová stredová konzola je natočená smerom k vodičovi, čím sa zlepšila
viditeľnosť a prístup k ovládacím prvkom. Pripomína viac konzolu
luxusného modelu Range Rover Sport, než predchádzajúceho Discovery 3.
Ovládač systému Terrain-ResponseTM je teraz umiestnený ďalej vpredu na
stredovom tuneli, čím sa vytvára priestor pre držiak na nápoje na
ľahšie dosiahnuteľnom mieste v strede tunelu.
Všetky modely majú
nový volant so zmeneným layoutom ovládačov informačného systému vodiča,
audiosystému, tempomatu a vyhrievania volantu. Drevá v prírodnej
povrchovej úprave spolu s prešívaným a zvrásneným povrchom prístrojovej
dosky, čalúnením dverí a vyhotovením stredovej konzoly prispievajú
k remeselne perfektnému vzhľadu interiéru. Pre interiér sú k dispozícii
aj dve nové kontrastné farby – stredne hnedý odtieň "Nutmeg" (muškátový
orech) a tmavší hnedý odtieň "Arabica" – ktoré dopĺňajú svetlobéžový
mandľový odtieň „Almond light“.
V prvom a druhom rade sú nové sedadlá. Predné sedadlá majú širší profil
sedáka kvôli zlepšeniu komfortu podpory tela a sú vybavené výškovo
nastaviteľnými opierkami namiesto tradičných pevných opierok s držiakmi
u predchodcu. Pri najvyššom stupni vybavenia HSE s koženými poťahmi
sedadiel Premium Leather sú predné sedadlá vybavené aj elektricky
nastaviteľnými bočnicami čalúnenia. Pre zvýšenie pohodlia sú ovládacie
prvky elektrického nastavovania predných sedadiel umiestnené v hornej
časti čalúnenia dverí.
Elegantný vzhľad interiéru umocňuje nové vnútorné osvetlenie bielymi
LED diódami, ktoré diskrétne osvetľujú okolie kovových vnútorných
kľučiek dverí. Aj oblasť prístrojovej dosky a stredovej konzoly s
ovládacou pákou prevodovky profituje z náladového vnútorného
osvetlenia, ktoré svieti pri zapnutom vonkajšom osvetlení.
Zjednodušená technika. „Discovery
4 je vybavený ľahko ovládateľnou technikou, uľahčujúcou používanie –
a nie technikou pre techniku. Cieľom je celkovo zjednodušiť ovládanie
tak, aby bola jazda relaxom a bez stresu,“ hovoríStuart Frith, šéfinžinier programu. Navigačný systém má ľahko ovládateľnú štruktúru navigácie, ktorá teraz
obsahuje aj navigáciu po úsekoch trasy. Tým sa dopĺňajú mapy
križovatiek a ikony s informáciami o aktuálnych dopravných značkách na
trase, ktoré vodič vidí počas jazdy. Nové rozhranie pre mobilné
audioprehrávače umožňuje pripojenie rozličných médií ako kľúče USB
a prehrávače MP3 k audiosystému vozidla. Ich funkcie sa dajú ovládať
prostredníctvom dotykového monitora na prístrojovej doske. Jeden
z konektorov je vyhradený špeciálne pre prehrávač Apple iPodTM, a je
vyrobený exkluzívne značkou Land Rover. Špeciálny dizajn zabezpečuje
plnú funkčnosť prehrávača aj v extrémnych jazdných podmienkach, pretože
prehrávač sa nemôže sám uvoľniť.
Discovery 4 je vybavený aj novým
displejom TFT s uhlopriečkou 5 palcov (12,7 cm) v strede združeného
prístroja. Displej slúži pre informačný systém vodiča na zobrazovanie
dôležitých informácií jasným, zrozumiteľným a užívateľsky vhodným
spôsobom.
Vďaka zavedeniu prijímača digitálneho rozhlasového vysielania DAB
(Digital Audio Broadcasting) je vo väčšine európskych štátoch
k dispozícii zvlášť kvalitný príjem rozhlasu. Prijímač DAB popri
samotnom rozhlasovom vysielaní prijíma aj rozličné dodatkové informácie
ako napríklad titulky hlavných správ, údaje o tituloch a interpretoch
hraných skladieb a ďalšie.
Inovatívna technika s jednoduchým ovládaním. Nové predné reflektory môžu byť na želanie vybavené systémom na
automatické tlmenie. Tento systém okrem automatického zapínania
osvetlenia vozidla pri zníženej viditeľnosti na základe senzorov
automaticky stlmí diaľkové svetlá, ak sa približuje iné vozidlo
v protismere - aby nedochádzalo k oslňovaniu ostatných účastníkov
cestnej premávky.
Informačný systém vozidla obsahuje päť miniatúrnych digitálnych kamier,
ktoré na hlavnom dotykovom monitore vytvárajú päť obrazov s
celkovým uhlom takmer 360° okolo vozidla. Kamery sa zapínajú
automaticky, keď sa naštartuje motor vozidla a môžu sa používať do
rýchlosti jazdy 18 km/h. Pri parkovaní v stiesnenom priestore, alebo
manévrovaní s prívesom vodič môže dotykom monitora zväčšiť obraz
ktorejkoľvek kamery na celú plochu.
Prostredníctvom menu na dotykovom monitore sa dá zvoliť asistenčný
systém pre jazdu s prívesom, uľahčujúci presné manévrovanie s prívesom.
Široké zorné pole bočných kamier umožňuje jasný výhľad na príves pri
cúvaní. Obrazy kamier sú elektronicky spracované tak, že poskytujú
neskreslený pohľad. Navyše sa do obrazu zadných kamier zobrazujú
vodiace čiary, znázorňujúce trajektóriu pohybu vozidla a prívesu. Do
systému možno zadať špecifické údaje ako druh prívesu, počet náprav
a šírka prívesu, čím sa presnosť zobrazenia na monitore ďalej zväčší.
Ďalší asistenčný systém – stabilizátor prívesu – odhalí rozkmitanie
prívesu monitorovaním základných parametrov vozidla, ako napríklad
pohyby nevyvolané riadením, alebo ľahké rozkmitanie vozidla v dôsledku
pohybov prívesu. V takej situácii asistenčný systém zníži krútiaci
moment motora a mierne pribrzdí vozidlo, aby sa príves opäť
stabilizoval. Komfort ovládania modelu Discovery 4 zvyšuje nový
diaľkový ovládač centrálneho zamykania, umožňujúci otvorenie vozidla
bez kľúča (funkcia Keyless Entry) a štartovanie motora tlačidlom.
Zdroj: T.O.P. AUTO Slovakia
Zdieľajte správu vo Vašej obľúbenej sociálnej sieti: