Bratislava (22.septembra 2009) - Každoročne sa v 47 krajinách sveta koná maratón premietania
reklamných spotov a krátkych filmov, ktoré pochádzajú zo súkromnej
zbierky Francúza Jean Marie Boursicota. Jeho slabosť pre všetko, čo
súvisí s reklamou, napokon vyústila do najväčšieho festivalu reklamy na
svete.
Posadnutý reklamou už ako trojročný. Keď mal Jean Marie ešte len tri roky, fascinoval ho poster s reklamou
na syr a práve vtedy sa rozohdol, že sa stane “Alibabom” reklám.
Prevádzkovateľ miestneho kina mal Jeana rád, tak mu daroval niekoľko
kotúčov s reklamami na cukríky. Ale tým to neskončilo. V minulosti
distribútori vyhadzovali alebo skartovali kotúče s reklamami hneď po
odvysielaní a mladý Jean Marie sa usilovne prehraboval v odpadkoch a
hľadal všetko použiteľné. Jeho vášeň pre postery a reklamu sa spojila s
tou filmovou a bez toho, aby len tušil, že raz z toho bude veľký
biznis, začala sa rodiť najväčšia a jediná zbierka reklám na svete. V
roku 1978 zistil, že nikto, teda ani distributéri, ani reklamné
agentúry, či zadávatelia reklám vôbec spoty nearchivujú. Vtedy sa
rozhodol vytvoriť tradíciu Cinematheque.
Prelomový rok 1981. Prvý festival reklamy sa volal “Cukríky” a Boursicot ho zorganizoval z
dvoch dôvodov. V prvom rade sa chcel so svojou vášňou pre reklamu
podeliť s obyčajnými ľuďmi, chcel verejnosti ukázať svoju kolekciu. Ten
druhý dôvod bol oveľa prozaickejší. Boursicot potreboval finančné
prostriedky na archiváciu filmových kotúčov. V tomto roku ich už bolo
toľko, že skladovanie krehkých filmových pásov si vyžadovalo
profesionálnu archiváciu, ktorá stála samozrejme dosť peňazí. Festival
bol tak úspešný, že do roku 1984 ho len v Paríži a priľahlých
provinciách zhliadlo viac ako 70 tisíc divákov. Preto sa Boursicot
rozhodol, že je najvyšší čas pustiť Noc Reklamožrútov do sveta.
25 tisíc reklám za rok. Filmotéka Jean Marie Bursicota sa každoročne rozrastie o 10 až 25 tisíc
nových kúskov. Najstaršia reklama, ktorú má tento zberateľ vo svojej
filmotéke, pochádza z roku 1898! Celkovo jeho zbierka obsahuje už
takmer 950 000 spotov, z ktorej Bursicot každý rok vyberie kolekciu
premietanú po celom svete vo viac ako 170 mestách. A to treba
zdôrazniť, pretože konkrétne zloženie spotov vrámci Noci Reklamožrútov
určuje len a len Boursicot. Žiadne reklamné agentúry, či klienti do
výberu nezasahujú a on sa nikoho nepýta. Každý rok si návštevníci Noci
Reklamožrútov pozrú viac ako 500 spotov, pričom 480 je absolútnych
unikátov, zatiaľ nikde verejne nepremietaných a len 20 už mohli diváci
vidieť v televízii. Boursicot dbá aj na to, aby v rámci 500 spotovej
kolekcie pomer francúzskych spotov neprekročil podiel 20%.
Laická verejnosť je vítaná. Štruktúra návštevníkov Noci reklamožrútov kopíruje celosvetový trend.
Na festival reklamy sa príde pozrieť viac žien (60%) ako mužov (40%) a
takmer tretinu tvoria študenti (28%). Podľa štatistík bolo na
doterajších slovenských Nociach Reklamožrútov až 80% návštevníkov do 29
rokov a viac ako polovica zo všetkých bola vysokoškolsky vzdelaná.
Myšlienku festivalu pre laickú verejnosť potvrdzuje aj ďalšie číslo,
53% návštevníkov boli konzumenti reklamy a 47% tvorili profesionáli,
ktorí s reklamou pracujú. Na druhom ročníku bolo takmer 80% nových
divákov, ktorí sa prvej Noci Reklamožrútov nezúčastnili a z prieskumu
ďalej vyplynulo, že 70% návštevníkov by na Noc Reklamožrútov prišlo
opäť.
Noc Reklamožrútov 2009. 23. októbra uvedie Palace cinemas v poradí už tretí ročník Noci
Reklamožrútov, ktorý sa bude konať v bratislavskom Auparku. Aktuálny
výber privezie na Slovensko 500 reklamných spotov a reklamných filmov z
54 krajín sveta. Jeden ucelený blok budú tvoriť historické reklamné
spoty z archívu zakladateľa Noci Reklamožrútov, J.M.Boursicota a
história reklamných spotov Amerického sna v rokoch 1950-1982 bude
takisto tvoriť jeden komplexný celok.
Okrem toho diváci tento rok
uvidia aj reklamné spoty s najznámejšími hereckými hviezdami z obdobia,
kedy na svoj veľký prelom v hereckej kariére ešte len čakali. Uvidíte
mladého Paula Newmana, Brada Pitta, Antonia Banderasa, ale aj Umu
Thurman, Leonarda DiCapria, či Dr.Housea, teda Hugha Laurieho. Noc
Reklamožrútov 2009 prinesie aj reklamné spoty s muzikálovými hviezdami,
krátke filmy od svetoznámych režisérov Martina Scorseseho, či Johna
Frankenheimera a tie najlepšie reklamy na autá v sekcii Satcar
Festival. Viac na www.nocreklamozrutov.sk
Zdroj: Palace Cinemas Slovak republic
Zdieľajte správu vo Vašej obľúbenej sociálnej sieti: