Mobilné platby pripravené na expanziu do strednej a východnej Európy.Publikovan: 02.07, 2009 Tma: KPMGPrieskum
zistil, že hoci zavedenie mobilných platieb v niektorých krajinách
zaznamenalo určité úspechy, ich širšiemu prijatiu bránia faktory
ako nedostatok štandardizácie a nedostatok kooperácie medzi operátormi
mobilných sietí, bankami a predajcami. Tento stav na Slovensku sa v ničom principiálne neodlišuje od
zvyšku regiónu. Kým možnosť vykonávať bankové transakcie prostredníctvom
mobilného telefónu v podobe SMS banking riešení a prístupu k aplikáciám
internetového bankovníctva cez prehliadač v mobile je už roky dostupná
a využívaná, priame platby za služby a tovary realizované z mobilu
sú skôr zriedkavé. Viaceré projekty boli realizované, avšak z pohľadu
životnosti a zaznamenaného úspechu je ich možné skôr hodnotiť
ako pilotné pokusy mapujúce stav trhu a tendencie spotrebiteľov. Medzi
najnovšie, významnejšie medializované projekty v tejto oblasti na
Slovensku napríklad patrí možnosť získať lístok na MHD v Bratislave
prostredníctvom SMS. Tento stav
kontrastuje s rôznymi ekonomikami v Ázii, kde sú mobilné platby veľmi
rozšírené a v podstate závisia od rozvoja danej krajiny, vysvetľuje
Jerzy Kalinowski, vedúci oddelenia KPMG pre informácie, komunikáciu
a zábavu v strednej a východnej Európe. „V rozvojových ekonomikách
Ázie sú systémy mobilných platieb náhradou slabých bankových
systémov, zatiaľ čo v rozvinutých ázijských ekonomikách môžu
byť m-platby využívané na poskytnutie služieb s pridanou hodnotou.“
Napriek vysokému rozvoju bánk a telekomunikácií v strednej
a východnej Európe tu trhy vykazujú určité spoločné vlastnosti
s niektorými rozvojovými trhmi ďalej na východe. „Penetrácia
mobilných telefónov v našom regióne je vysoká, trh nasýtený a tak
mobilní operátori hľadajú nové spôsoby zvýšenia svojich tržieb,“
tvrdí Kalinowski. „Ako súčasť digitálnej konvergencie je pravdepodobné,
že operátori budú poskytovať svojim zákazníkom doplnkový mediálny
obsah.“ Pavol Adamec,
director oddelenia služieb pre riadenie rizík poradenskej spoločnosti
KPMG Slovensko hovorí: „Doterajší stav na Slovensku naznačuje,
že oblastí, v ktorých môžu operátori profitovať z doplnkového
mediálneho obsahu, je podstatne viac v iných typoch obsahu ako v mobilných
platbách.“ Aby m-platby
vynášali, bude podľa Kalinowskeho trh v strednej a východnej Európe
potrebovať veľkého hráča, ktorý bude schopný v súvislosti s m–platbami
poskytovať mnohé služby a dokáže tak pritiahnuť rozhodujúci počet
spotrebiteľov, ktorí k nim budú mať prístup.
„Širšie
prijatie m–platieb bude prínosom pre spoločnosti, ktoré poskytujú
kreditné karty, pre výrobcov mobilných telefónov ako aj operátorov.
Predajcovia si však najskôr budú musieť uvedomiť, ako môžu z takýchto
platieb profitovať, zatiaľ čo poskytovateľov služieb a užívateľov
bude zaujímať, ako môžu s využitím tejto technológie platieb
ušetriť čas a peniaze,“ uvádza Kalinowski. Pavol Adamec
dodáva: „Práve identifikovanie oblastí, v ktorých platba cez mobilný
telefón bude pre spotrebiteľa predstavovať významnú pridanú hodnotu,
môže byť cestou, ako posunúť mobilné platby z oblasti alternatívneho
spôsobu výkonu prevodu finančnej čiastky ako komoditnej služby
do oblasti marketingového hitu.“ Hoci by sa
malý objem takto realizovaných transakcií mohol považovať za slabinu
v šírení m-platieb, ostáva Kalinowski ohľadne ich výhľadov optimistický. „Nebol by
som prekvapený, keby v regióne mobil nahradil peňaženku ako prostriedok
platby za všetky naše menšie výdavky .“ O KPMG: KPMG je globálna
sieť firiem poskytujúcich profesionálne služby v oblasti auditu,
daní a poradenstva. Jej členské firmy pôsobia v 144
krajinách a zamestnávajú vyše 137 000 odborníkov. Nezávislí
členovia siete KPMG sú pridružení ku KPMG International, družstvu
registrovanému vo Švajčiarsku. Spoločnosť
KPMG Slovensko je nezávislým členom medzinárodnej siete KPMG a na
Slovensku pôsobí od roku 1991. V súčasnosti zamestnáva viac ako
340 ľudí a má 14 partnerov. Je poprednou audítorskou a poradenskou
spoločnosťou. Poskytuje širokú škálu audítorských, daňových
a poradenských služieb mnohým domácim i zahraničným spoločnostiam
a asistuje pri významných transakciách vo väčšine hospodárskych
odvetví. Zdroj: Zuzana
Lacová, KPMG Slovensko
Autor: admin
|
Svisiace odkazyNajtanej lnok na tmu KPMG: Vplyvom globálnej finančnej krízy sa automobilový priemysel zoštíhľuje Hodnotenie lnkuHlasov: 0 Monosti |