Bratislava 28.1.2009 – Aj keď slovenskí diváci určite radi
sledujú domáce seriály z lekárskeho prostredia, podľa prieskumu sú populárnejšie
zahraničné seriály s touto tematikou. V tom však nie sú v Európe sami: podobne
je to nielen v susednom Česku, ale aj vo väčšine európskych krajín. A viete, že
slovenskí diváci najčastejšie sledujú televíziu zo vzdialenosti 2 až 4 metre?
Tieto a ďalšie informácie zistil tradičný paneurópsky prieskum o správaní sa
televíznych divákov, ktorý na Slovensku a v ďalších 11 krajinách na vzorke 5773
respondentov na sklonku minulého roku uskutočnil vedúci európsky poskytovateľ
televíznych, internetových a telefónnych služieb, spoločnosť UPC. Na Slovensku
spoločnosť UPC pôsobí prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti UPC BROADBAND
SLOVAKIA, poskytujúcej televízne, internetové a telefónne služby. Tento rok sa prieskum zameral na doplnkové služby ako nástroj na zvýšenie
diváckeho komfortu a na zdravotnú starostlivosť prostredníctvom televízie.
Prieskum priniesol tieto všeobecné závery:
Aký jednoduchý je diaľkový ovládač a z akej vzdialenosti sledujeme televíziu: Diaľkové
ovládanie považujú diváci vo všetkých sledovaných európskych krajinách za
jednoduchý prístroj. Len v Maďarsku a Rakúsku ho vnímajú ako nie až príliš
jednoduchý. U nás ho až 67% oslovených hodnotí ako jednoduchý, 32% ako
primerane jednoduchý a 2% ako zložitý prístroj. Podobne ako s diaľkovým
ovládaním je to v prevažnej väčšine krajín aj so vzdialenosťou, z akej
sledujeme televíziu. Na Slovensku až 82% divákov podľa prieskumu sleduje
televíziu zo vzdialenosti 2 až 4
metrov. Zo 4 až 5 metrov sleduje obrazovku len 9% divákov a z
diaľky viac ako 5 metrov
iba 1% respondentov. V ostatných európskych krajinách sleduje televíziu zo
vzdialenosti 2 až 4 metrov
80% divákov.
Doplnkové služby ako nástroj na zvýšenie diváckeho komfortu: Spomedzi
doplnkových funkcií, ktoré ponúkajú televízne prijímače (nemáme na mysli set
top boxy, ale samotné televízory) diváci v Európe najlepšie hodnotia funkciu
Zoom (43% respondentov). Naledujú funkcie Úprava nastavenia titulkov, Voľba
dabingu pre všetky relácie, či Voľba titulkov pre každú reláciu. Funkcia Zoom
je vysoko hodnotená aj slovenskými divákmi (48%), za najlepšiu však považujú
funkciu Voľba dabingu pre všetky relácie (51%). Napriek tejto jasne
deklarovanej potrebe však uvedené služby využíva len malé percento
respondentov. Viac než polovica Európanov (57%) napríklad údajne nikdy
nevyužila možnosť zapnutia titulkov prostredníctvom teletextu, i keď je táto
služba všeobecne dostupná, a 32% percent používa túto funkciu len
príležitostne. Túto funkciu podľa prieskumu nikdy nevyužilo až 45% slovenských
divákov a najčastejšie ju využívajú v Poľsku, Rumunsku a Maďarsku.
Tlačený televízny program alebo digitálny?: Európski aj slovenskí diváci ako
zdroje pre orientáciu v TV programe v takmer rovnakej miere využívajú tlačených
programových sprievodov, ako aj internet či digitálnych programových
sprievodcov (EPG – elektronický sprievodca programom). Kým ešte pred niekoľkými
rokmi boli hlavným zdrojom noviny a časopisy, prieskum ukazuje, že diváci
diverzifikovali svoje zdroje informácií o televíznom programe. Tlačený televízny
program sa podľa prieskumu používa prevažne v Rakúsku, Česku a Poľsku, najmenej
ho využívajú v Rumunsku. Internet ako zdroj informácií o televíznom programe
najviac využívajú v Česku, najmenej zasa v Írsku a Slovinsku.
Zahraničné seriály z lekárskeho prostredia sú obľúbenejšie ako domáce: Zahraničné
televízne seriály z lekárskeho prostredia sú u slovenských divákov
populárnejšie než domáce. Zahraničné preferuje takmer dvakrát viac respondentov
(60%) než domáce (37%). Seriály ako Dr. House, Pohotovosť či Klinika Grace sú
však populárnejšie než domáce vo všetkých európskych krajinách. Keď ide o
informatívne a reality show relácie z lekárskeho prostredia, až 17% Slovákov
radi sleduje relácie venované extrémnym premenám vzhľadu, vrátane chirurgických
zásahov.
Účasť v lekárskych reláciách: Väčšine slovenských divákov (58%) nijako
neprekáža sledovať v televízii chirurgické zákroky. Toto číslo je ešte o 10%
vyššie, ak sa na obrazovke neobjaví krv. Podobne ako vo väčšine ostatných
európskych krajinách, zhruba štvrtine slovenských respondentov nie je príjemné
sledovať v televízii explicitné zábery chirurgických operácií. Okrem toho,
takmer každý tretí Európan a takmer každý štvrtý Slovák odpovedal, že by dal
súhlas k televíznemu nakrúcaniu, pri ktorom by sa podrobil lekárskej alebo
kozmetickej operácii. Motivujúcim faktorom je podľa respondentov vzdelávacia
hodnota relácie, ale aj finančná odmena za účasť. Až 64% Slovákov by sa však
takémuto zákroku pred kamerami nikdy nepodrobila a to preto, lebo ide o súkromnú
záležitosť ako aj z obavy, že by operácia nemusela byť úspešná.
Lekárske rady cez TV obrazovku: Až 76% slovenských a 72% európskych divákov
podľa prieskumu pozitívne hodnotí televízne relácie, kde praktickí lekári alebo
špecialisti poskytujú praktické tipy o chorobách a ich liečení. Traja zo
štyroch Slovákov považujú takéto relácia ako užitočné. Prieskum ďalej ukazuje,
že až 58% slovenských divákov by využívalo interaktívnu konzultáciu s lekárom,
ak by sa ponúkala prostredníctvom televízie. Ako hlavné dôvody uvádzajú, že by
si tak ušetrili návštevu u praktického lekára alebo že by sa mohli na
televízneho lekára obracať aj s menšími problémami. Ďalších 25% respondentov by
takúto službu využilo v prípade núdze, alebo ak by nebola žiadna iná možnosť.
* * *
O prieskume: Tradičný televízny prieskum UPC sa uskutočnil od októbra do decembra 2008, s 5
773 účastníkmi v 12 krajinách: Holandsko, Belgicko, Írsko, Rakúsko,
Švajčiarsko, Poľsko, Maďarsko, Česká republika, Rumunsko, Slovensko, Slovinsko
a (prvý krát) v Chile. Ide už o 5. každoročný prieskum UPC, ktorý je zároveň
jedným z najrozsiahlejších doposiaľ vykonaných prieskumov verejnej mienky tohto
druhu. Prieskum bol uskutočnený v spolupráci so spoločnosťou Research
International, vedúcou medzinárodnou prieskumnou agentúrou, metódou face to
face a on-line panelov.
UPC Broadband: UPC Broadband je európska divízia spoločnosti
Liberty Global, Inc. vedúceho svetového medzinárodného prevádzkovateľa káblovej
televízie. UPC ponúka televízne internetové a hlasové služby približne 10
miliónom zákazníkov v 10 európskych krajinách. Víziou spoločnosti je
sprístupniť úžasný, niekedy však komplikovaný digitálny svet, jednoducho pre
každého. UPC zamestnáva v Európe takmer 15 000 pracovníkov usilujúcich sa o to,
aby do služieb poskytovaných spoločnosťami UPC vnášali jednoduchý a osobnostný
ľudský prístup.
Dôležité - poznámka pre médiá: Výsledky tohto prieskumu alebo jeho časti je
možné publikovať len s podmienkou uvedenia zdroja, ktorým je spoločnosť UPC.
Pre podrobnejšie výsledky prieskumu, grafy, tabuľky a obrázky kontaktujte:
Jaroslav Kolár, hovorca UPC BROADBAND SLOVAKIA, mobil: 0911.911.422; e-mail: jkolar@upc.sk