Ing.
Jaroslav Čermák, koordinátor projektu za ZCHFP SR, k tomu povedal: "Projekt
trval 36 mesiacov a za ten čas sa nám podarilo spraviť veľa pozitívneho. Za
najväčší úspech považujeme presun prepráv chemických látok a výrobkov
z ciest na multimodálnu prepravu na šiestich trasách do Británie,
Španielska, Portugalska a Beneluxu, na ktorých sa ročne ušetrí 6 864
ton emisií CO2. Jedným z cieľov projektu je aj vytvorenie spoločnej
nadnárodnej stratégie podpory multimodálnej prepravy. V projekte je spolu
14 partnerov zo 7 krajín Európy, čo v závere znamená jednu spoločnú
stratégiu a 7 akčných plánov pre každú krajinu." Ďalej poukázal na to, že významnú časť podpory multimodality
v rámci Európy tvoria aj nástroje tzv. Tool-boxu, ktoré spoločne vytvorili
projektoví partneri a prostredníctvom nich motivujú jednotlivé spoločnosti
z chemického sektora na presun prepráv z ciest na iné typy dopravy.
Patria k nim konzultačné služby, ktoré v SR poskytuje ZCHFP SR, plánovanie
trás, virtuálna platforma intermodálnych tratí a CO2 kalkulačka. Českí
a slovenskí partneri spoločne vytvorili aj brožúru multimodálnej prepravy
pre širokú odbornú verejnosť. Jej cieľom je spopularizovať multimodálnu
prepravu medzi výrobnými spoločnosťami a zároveň poskytuje užitočné informácie
pre pokročilých logistov a dopravcov. Prezident Zväzu chemického a farmaceutického priemyslu
(ZCHFP) SR Ing. Roman Karlubík, MBA k budúcnosti multimodality na
Slovensku povedal: "Na základe našej iniciatívy sa vo februári a marci
tohto roka konali dve návštevy zástupcov ZCHFP SR na Ministerstve dopravy
a výstavby Slovenskej republiky (MDV SR), ktorých predmetom boli diskusie
o podpore a rozvoji kombinovanej a multimodálnej dopravy
v Slovenskej republike. Výsledkom rokovaní bolo rozbehnutie aktivít zo
strany MDV SR, ktoré na druhom stretnutí predložilo Schému štátnej pomoci na
podporu rozvoja kombinovanej dopravy v SR. Na základe tejto schémy MDV SR
plánuje vyčleniť finančné prostriedky zo zdrojov štátneho rozpočtu na projekty zamerané
na prevádzkovanie liniek alebo prepráv v systéme kombinovanej dopravy
a na úpravy a doplnky koľajísk a pozemných komunikácií,
prístavných hrán v termináli intermodálnej prepravy ako aj zariadení
potrebných na ich riadenie, čo zástupcovia chemických a logistických podnikov
veľmi oceňujú." Poukázal aj na to, že jedným z princípov každého
európskeho projektu je jeho udržateľnosť, ktorá bola i témou záverečnej porady partnerov
v nemeckom Magdeburgu. V záujme pokračovania rozbehnutých aktivít
preto bude presun prepráv z ciest na multimodalitu ťažiskom činnosti
pracovnej komisie logistiky pri ZCHFP SR.
Tá bude spolupracovať s podnikmi ZCHFP SR a logistickými firmami a hľadať
nové riešenia pre efektívnejšiu prepravu. "Keďže celoeurópsky vývoj v cestnej doprave je
nepriaznivý pre nedostatok vodičov, vysokú hustotu premávky aj
protekcionistické opatrenia v západnej Európe, ako je minimálna mzda či
zákazy víkendového odpočinku v kabínach, stanú sa nové riešenia dopravy
nevyhnutnosťou. Na Slovensku budeme rozvíjať myšlienku terminálov vo veľkých
podnikoch ako riešenie problémov vyplývajúcich z nedobudovanej diaľničnej
siete či nedostatočnej kapacity cestnej dopravy. Pokračujeme v spracovaní
stratégie riešenia podnikových terminálov s využitím skúseností zo štartu prekládok
v spoločnosti Duslo a. s., až po organizáciu ucelených vlakov. Veľmi dobrú
spoluprácu máme so Svazem chemického průmyslu ČR aj s predstaviteľmi
českej logistiky. Spoločne hľadáme efektívne riešenia našich spoločných
problémov a využívame ich skúsenosti. Projekt nám pomohol nadviazať
kontakty so špičkami európskej logistiky, tvorcami európskej aj národných
dopravných politík, prezentovať naše strategické vízie aj smerovanie
k zelenej logistike," uzavrel R.Karlubík.
Autor: admin
|
Svisiace odkazyHodnotenie lnkuHlasov: 0 Monosti |