Vo firme CSOKO Bratislava spracovali vlani viac ako 300 starých vozidielPublikovan: 09.06, 2011 Tma: Recyklačný fond
Dodal,
že staré vozidlá firma spracúva technológiou vysušovania,
čo vlastne znamená demontážne práce, pričom sa triedia druhotné
suroviny z nich – hliník, oceľ, liatina, sklo, guma a plasty. ,,Použiteľné
komponenty z ojazdených vozidiel predávame ako náhradné diely,
ktoré sú uložené v novom skladovom priestore, na ktorý
nám finančne prispel Recyklačný fond. Nevyužiteľné končia v spaľovni
odpadov, alebo na skládkach na to určených. Vyselektované suroviny
vraciame do výrobného cyklu, čím prispievame k úsporám primárnych
surovinových a energetických zdrojov. Chránime životné prostredie
pred vplyvom nebezpečných častí starých vozidiel, ako sú akumulátory,
motorové a prevodové oleje a ďalšie kvapaliny. Kapacita nášho
spracovateľského zariadenia sú približne dva kusy starých vozidiel
pri jednozmennej prevádzke, čo je 500 vozidiel za rok“, povedal
J. Kováč. CSOKO,
spol. s r. o., Bratislava bola založená 17. 11. 2000, ale autorizáciu
na spracovanie starých vozidiel získala 15. 12. 2008. Zamestnáva
šiestich stálych zamestnancov. ,,Sektor
vozidiel podporil v roku 2010 celkom 10 jednosektorových projektov zameraných
na zber a spracovanie starých vozidiel a 8 viackomoditných z oblasti
propagácie. Celková suma schválených finančných prostriedkov predstavuje
6,02 mil. EUR a vyplatených 5,69 mil. EUR. Podporené projekty v roku
2010 boli zamerané na zvýšenie technickej vybavenosti a doplnení
jednotlivých prevádzok na spracovanie starých vozidiel. Podporená
bola aj oblasť optimalizácie prepravy starých vozidiel medzi zbernými
a spracovateľskými subjektami, podpora „vyčistenia“ miest a obcí
od starých vozidiel - logistika zberu. Na základe uzavretých rámcových
zmlúv boli spracovateľom vyplácané aj paušálne príspevky za spracovanie
starých vozidiel“, konštatoval J. Líška. Dodal,
že v súčasnosti pôsobí na Slovensku 37 autorizovaných prevádzok
na spracovanie starých vozidiel s vybudovanou sieťou zberných miest.
Ukázalo sa, že filozofia najprv vybudovať dostatočné kapacity na
spracovanie starých vozidiel a až potom sa sústrediť na zabezpečenie
čo najvyššieho percenta separácie, bola správna. Počet spracovateľských
kapacít je dostatočný a fond už nebude podporovať formou dotácie
projekty na vybudovanie nových autorizovaných prevádzok.
,,V roku
2011 očakávame, že bude spustená do prevádzky technológia na spracovanie
autoskiel, zhodnocovanie zmiešaných textilných odpadov zo starých
vozidiel a zhodnotenie plastových odpadov zo spracovania starých vozidiel.
Zachované bude aj poskytovanie finančných prostriedkov formou paušálnych
príspevkov za spracovanie starých vozidiel. Strategickým
zámerom fondu pre nasledujúce roky je podpora technologickým zlepšeniam
s cieľom znižovať náklady na prvotné spracovanie starých vozidiel.
Pre selektívne spracovanie budeme podporovať jednoduché technológie
na objemové zmenšenie niektorých vyseparovaných častí, ako napr.
drviče na plasty, paketovacie lisy na odstrojené karosérie, malé
shreddre na spracovanie autokáblov, olejových filtrov, zariadení
na ekologické odstránenie prevádzkových kvapalín (SEDA) a v primeranej
miere podporíme aj logistiku zberu starých vozidiel - odťahové vozidlá“,
uzavrel J. Líška.
Zdroj:
Recyklačný fond
Autor: admin
|
Svisiace odkazyNajtanej lnok na tmu Recyklačný fond: V Senici vlani zhodnotili 5200 ton PET fliaš Hodnotenie lnkuHlasov: 0 Monosti |