Renault zverejnil prvé fotografie nového konceptu pomenovaného DeZirPublikovan: 08.07, 2010 Tma: RENAULT Slovensko
Verejnosť bude
môcť prvý krát vidieť DeZir na medzinárodnom
autosalóne v Paríži. Tento prístup
je stelesnený v troch
kľúčových slovách, ktoré vyjadrujú víziu značky, konkrétne
„jednoduchosť“,
„zmyselnosť“ a „teplo“. Okrem zmeny
stratégie Oddelenie Dizajnu
Renault zmenilo aj systém práce, kedy za každý nový koncept a sériový
model, ktorý z neho vychádza, bude zodpovedný jeden tím dizajnérov. „DeZir je vlastne preambulou nášho nového
formálneho dizajnového jazyka, ktorý vyjadruje myšlienky ako pohyb,
zmyselnosť
a emócie cez ideálne proporcie, v podstate takým istým spôsobom ako
objekt, ktorého tvary boli vyformované prírodou. Výsledkom je príjemný,
stimulujúci dizajn, ktorý vraví „Renault“,“ vysvetľuje Axel Breun,
Riaditeľ
Konceptov a Show Car Dizajnu v Renaulte. Ladnosť bola
hlavnou témou pre prvé náčrty
a bola vyjadrená zmesou jednoduchých tvarov a štedrých objemov. „Môj
prvý zdroj inšpirácie pochádzal z pozorovania tekutiny, pohybu vĺn
a svetelných kontrastov spojených s určitými zvlnenými povrchmi“,
popisuje Yann Jarsalle, ktorý mal na starosť dizajn exteriéru modelu
DeZir.
„Tým, že som viac narábal s objemami namiesto toho, aby som len plochy
spojil pár líniami, som cítil, že som viac spojený so svetom modelovania
ako so
svetom architektúry.“ Výsledkom je
dvojmiestne kupé, ktoré má síce
nádych umeleckého diela, zároveň je však aj perfektne harmonické. Tvar
DeZiru zahŕňa
aj obrovské blatníky, ktoré hostia 21-palcové kolesá. Ich dizajn je
inšpirovaný
myšlienkou pohybu. Karoséria kombinuje rovné a preliačené tvary, ktoré
sa
podieľajú na vytváraní zaujímavých efektov pri hre so svetlom. Písmeno „Z“ v názve DeZir sa priamo
odvoláva na Renaultovský podpis Z.E., a niekoľko súčastí jeho dizajnu
napovedá o dvoch vlastnostiach už spájaných s elektrickým pohonom. Konkrétne
sa jedná o pokročilé technológie, a malú hmotnosť. A naozaj, zvlnený,
lineárny dizajn predného nasávača a celej zadnej časti vzbudzujú dojem
ľahkosti, popri tom však efektívne vedú vzduch dozadu tak, aby ochladzoval
batérie. Prevládajúca jasnočervená farba karosérie ladí s grafickými
tvarmi prevŕtavaných hliníkových bočných
panelov, ktoré evokujú ľahkosť a technológiu. Geometrické tvary hladkých oblastí taktiež
prispievajú k ľahkej čitateľnosti celkového dizajnu a pripomínajú
kokpit bojového lietadla, alebo kabínu istých prototypov určených na vytrvalostné
preteky. Absencia zadného okna je kompenzovaná dvoma dozadu smerujúcimi
kamerami, ktoré poskytujú vodičovi panoramatický obraz o tom, čo sa deje
za vozidlom. Kreatívne myslenie za tvarom prednej časti
bolo zamerané na oživenie dizajnového dedičstva Renaultu, pričom má zároveň
dláždiť cestu novým dizajnovým trendom, ktoré sa objavia na budúcich modeloch. Po celej šírke prednej časti DeZiru sa rozmáha
masívny nasávač vzduchu. Ten kopíruje vertikálne posadené logo Renaultu, ktoré
hrdo deklaruje príslušnosť auta k rodokmeňu značky. Chrómové vyhotovenie
kosoštvorca zas kontrastuje s tmavým nádychom mriežky chladiča, a tak
ešte viac podporuje túto tézu. Lapače vzduchu, ktoré sa nachádzajú na
vonkajších krajoch predného prívodu vzduchu sú odkazom novej dizajnovej reči
Renaultu a formujú celistvú časť predného prívodu vzduchu, takisto ako
predné svetlá, ktoré sú posadené nad týmito lapačmi. Predné svetlá vyzerajú ako podsvietené
hranoly, čo z nich robí veľmi jasnú charakteristickú črtu. Perforované
„mračítka“ len pridávajú na dojme high-tech a prispievajú k špecifickému
svetelnému podpisu DeZiru. Zadné osvetlenie je zabezpečené svetelným, zdanlivo
plávajúcim pásikom, ktorý sa rozpína naprieč celým autom. Logo Renaultu je
zvýraznené podsvietením rebier mriežky a tým pádom vyzerá, akoby sa
vznášalo v jej strede. Mohutné vyklápajúce sa dvere sú ďalšou
charakteristickou črtou, ktorá stelesňuje automobilovú vášeň a odhaľujú sofistikovaný
interiér. Fakt, že ľavé a pravé dvere sa otvárajú protibežne, symbolizuje štýl
Jin a Jang – harmóniu plnú lásky. Dizajn interiéru takisto vyžaruje ľahkosť. „Láska
je pocit, ktorý vás nadnáša, dáva vám krídla,“ hovorí Stéphane Maïore, ktorý
mal na starosti interiér modelu DeZir. „Vnútri DeZiru sa cítite, akoby ste sa
vznášali na obláčiku,“ dodáva Stéphanie Petit, dizajnérka farieb a materiálov.
Tvary sú tu jemné a ľahké. Dominantnou farbou je biela, aj keď nechýbajú náznaky
červenej, takej istej, aká bola použitá aj na karosérii. Materiály použité
v interiéri, tak ako zmysly, ktoré dráždia, sú ušľachtilé. Napríklad
čalúnenie bielou kožou a výzdoba sedadiel, palubnej dosky a podlahy
spolu s načerveno lakovaným stredovým panelom a doplnkami. Jednodielna dvojsedadlová predná lavica
poskytuje komfort ako v perinke. Pre zvýraznenie dojmu spoločnej vášne
a ľahkosti zahŕňa aj niekoľko vzájomne sa prelínajúcich elementov
vyhotovených v bielej koži, s prešívaným vzorom na strane spolujazdca,
avšak kontrastným vyhotovením na strane vodiča, čo má medzi nimi
podnecovať akoby neúprosnú vzájomnú príťažlivosť. Skrášľujúci vzor na koži je založený na plastickom
znázornení loga Renaultu a je príkladom sofistikovaného krajčírskeho
umenia à la française. Táto technika taktiež naznačuje vývoj trendov pre budúce
produkčné modely. -priestor vodiča v štýle kokpitu kontrastuje
s éterickou ľahkosťou palubnej dosky a dojmom z bielej koženej
sedačkovej lavice, -vodičove dvere majú svetločervený lakovaný
finiš, zatiaľ čo dvere spolujazdca sú ozdobené bielou kožou, -palubná doska taktiež obsahuje kontrastné
vyhotovenia. Jedna časť je vyzdobená bielou kožou a iná, ktorá
vyvoláva viac high-tech pocit, zase rezaným efektom ktorý sa odvoláva na určité
exteriérové komponenty, -biela sedačková lavica vyzerá, akoby sa
vznášala na postieľke z červenkastého svetla, čo opäť raz symbolizuje vášeň.
Osvetlenie jemne rytmicky pulzuje, čo vyvoláva dojem bijúceho srdca Keďže zamilované páry taktiež hľadia na
ochranu toho druhého, tvary interiéru vyvolávajú pocit ochrany: -stredová konzola vyzerá, akoby núkala radiacu
páku vodičovi, čím zabezpečuje, že je v dobrom dosahu -uloženie radiacej páky odhaľuje svetielkujúce
lístky, ktoré naznačujú zvolený mód prevodovky -stĺpik riadenia je chránený červeným krytom,
ktorý vyčnieva až k samotnému náboju volantu. DeZir je poháňaný elektrickým motorom uloženým
pred zadnou nápravou, a to kvôli optimalizovaniu rozloženia hmotnosti
medzi prednými a zadnými kolesami. Vertikálne montované lítium-iónové
batérie s kapacitou 24 kW/h sa nachádzajú za sedačkovou lavicou
a poskytujú vozidlu autonómiu 160 km. Chladenie batérií je zabezpečované nielen
vzduchom vedeným naprieč autom spredu dozadu, ale aj – a najmä – prúdom vzduchu, ktorý
vstupuje cez bočné prieduchy zapustené do bočných hliníkových panelov na obidvoch
stranách auta. Samotný motor je ten istý, aký sa používa
v elektrických modeloch Renaultu, avšak evolúcia umožnila zvýšiť jeho
výkon a krútiaci moment na 110 kW (150 k) a 226 Nm. » štandardné dobitie s využitím bežnej
domovej zásuvky (ktoré plne nabije batérie za 8 hodín) »
rýchle nabitie s využitím 400V
trojfázového prúdu (nabije batérie na 80% ich kapacity za 20 minút) »
rýchla výmena batérii vďaka Quick Drop
technológii Renault (výmena batérie za 3 minúty). Pre optimalizáciu dojazdu a dynamických
výkonov, sa technikom z Renault Design podarilo udržať hmotnosť DeZiru na minime:
jeho karoséria je vyrobená z kevlaru, zatiaľ čo jeho oceľový rúrkový rám
je podobný tomu, ktorý bol použitý v závodnom Mégane Trophy. DeZir s ním dokonca zdieľa aj niektoré
podvozkové črty, a to dvojité lichobežníkové zavesenie – aby poskytoval
veľmi vysoký štandard v oblasti precíznych jazdných vlastností. Aerodynamika modelu DeZir bola taktiež veľmi
starostlivo vycibrená, najmä vďaka zakapotovanému podvozku auta s prúdnicovým
dizajnom a zadnému difúzoru. Výsledkom tejto práce je koeficient odporu
vzduchu (Cd) iba 0.25 a tiež vynikajúca akcelerácia. DeZir totiž dokáže
z kľudu na 100 km/h akcelerovať za 5 sekúnd a z nuly na 50 km/h
iba za 2 sekundy. Balík energetickej efektívnosti DeZiru taktiež
obsahuje rekuperáciu brzdnej energie. Technológia, ktorú pri tom využíva je
založená na rovnakých princípoch ako KERS (Kinetic Energy Recovery System –
Systém rekuperácie kinetickej energie) používaný vo Formule 1. Keď auto
spomalí, kinetická energia je regenerovaná a uložená do batérií.
V prípade DeZiru môže byť táto energia použitá vodičom, aby poskytla dočasný
dodatočný výkon, keď si to vodič želá, pomocou tlačidla umiestneného na
volante. Radosť z jazdy je ďalej umocnená návrhom
užívateľského rozhrania vodiča. Prístrojová doska vizuálne odzrkadľuje senzáciu
pociťovanú za volantom pomocou grafického zobrazovania dát získaných
akcelerometrami a senzormi rýchlosti. Centrálna dotyková obrazovka zahŕňa šikovný
navigačný systém, ktorý synchronizuje informácie o výletoch
s denníčkom vodiča za účelom optimalizovať task manažment a plány
ciest. Software zabudovaný do prístrojovej dosky poskytuje vodičom v reálnom
čase informácie o ich štýle jazdy a spotrebe energií pomocou
zábavného rozhrania, ktoré využíva grafiku v štýle videohier. V rámci vytvárania „zvukového podpisu“
prichádzajúcich elektrických vozidiel značky, Renault úzko spolupracoval
s vysoko uznávaným IRCAM (Inštitút pre skúmanie a akustickú/hudobnú koordináciu,
založený Pierrom Boulezom v roku 1969) na definovaní zvuku, ktorý bu
najlepšie odrážal osobnosť modelu DeZir.
Zdroj:
Iveco
Autor: admin
|
Svisiace odkazyNajtanej lnok na tmu RENAULT Slovensko: Aliancia Renault-Nissan ohlásila rekordný predaj 7 276 398 vozidiel za rok 2010 Hodnotenie lnkuHlasov: 0 Monosti |