Vozidlá ušité na mieru pre hasičské a záchranárske prácePublikovan: 08.07, 2010 Tma: Scania Slovakia
Scania vyrába ťažké úžitkové
vozidlá
pre všetky druhy cestnej dopravy, dodávané na trhy celého sveta.
Modulárna koncepcia umožňuje jednoduchú výrobu typov pre zvláštne
účely na montážnych linkách spolu s ostatnou produkciou a z bežných
konštrukčných prvkov. „Scania
postupuje dôsledne cestou
využitia celého spektra modulárnych komponentov, aby mohla zostavovať
špeciálne vozidlá v bežnej montážnej prevádzke,“ hovorí Håkan
Lionell, produktový riaditeľ spoločnosti Scania pre hasičské
a záchranárske
vozidlá. „Zhoda použitých prvkov v sortimente vozidiel Scania tiež
uľahčuje dostupnosť náhradných dielov a servisu na celom svete.
To všetko prináša vysokú úroveň dielenského spracovania, rýchle
dodávky i vysokú mieru prevádzkovej spoľahlivosti.“ Sortiment kabín vodiča je
mimoriadne
široký, zahŕňa 15 štandardných verzií, pričom aj kabíny pre
posádku Scania CrewCab a Scania low-entry so zníženým nástupom sa
montujú na linke spolu s ostatnými a sú pripravené na inštaláciu
nástavieb priamo z montážnej linky. Scania je vedúcim svetovým výrobcom
zdvojených kabín vodiča (dodáva viac než 4 000 kusov ročne). Súčasná
verzia v plnej miere zodpovedá ergonomickým požiadavkám normy EN
1846-2. Servisnú sieť Scania dnes
tvorí 1 500 miest na celom svete. Nepretržitý pohotovostný servisný
systém sa poskytuje v drvivej väčšine krajín, rovnako ako celoročné
dodávky náhradných dielov. Dostupnosť dielov, ako aj servisu je
zásadne uľahčená modulárnym systémom Scania. Servisní technici
dobre poznajú všetky diely a súčiastky, aj keď sú súčasťou špeciálnych
vozidiel. Kabíny pre posádku Scania CrewCab
ponúkame
v dvoch dĺžkach a s dvoma výškami strechy. V rámci voliteľných
možností sú k dispozícii aj so širokými a pevnými stúpadlami pre
posádku, ktoré sa vyklápajú pri otvorení zadných dverí. Umožňujú
tak rýchly nástup a výstup posádky bez zdržania. Elektrické sklápanie
kabíny vodiča sa dá inštalovať na želanie, rovnako ako nezávislá
klimatizačná jednotka pre zadnú časť kabíny. K dispozícii je zadné
lavicové sedadlo s tromi alebo štyrmi miestami a úložnými priestormi
pod ním. Kabíny vodiča Scania low-entry poskytujú
mimoriadne nízko položenú podlahu a ľahký prístup. Unikátna
výhoda spočíva v rovnej podlahe umožňujúcej výrobu rebríkových
a letiskových vozidiel na štandardných podvozkoch, bez nutnosti
prestavby
nosnej štruktúry kabín. Všetky kabíny vodiča, vrátane predĺžených
a znížených, sú nárazovo testované, v súlade s normou ECE 29.
Bezpečnostné
pásy sú samozrejme zabudované na všetkých sedadlách. Predpínače
pásov a airbagy pre vodičov patria k voliteľnému vybaveniu, rovnako
ako stabilizačná sústava ESP. Elektronicky riadená brzdová sústava
sa dá vybaviť kotúčovými alebo bubnovými brzdami. Vozidlá sa
dajú na zákazku vybaviť bezpečnostným zasklením. Hnacie reťaze Scania tvoria radové
päťvalcové a šesťvalcové motory, poskytujúce 169 až 353 kW v rôznych
emisných úrovniach, od Euro 3, Euro 4, Euro 5 až po EEV. Novinkou
v tejto kategórii je ľahký motor s objemom 9 300 cm3 typu
360, s výkonom 265 kW, ktorý spĺňa limity EEV, umožňuje minimalizovať
hmotnosť podvozku a dá sa spojiť s ľahkou automatickou prevodovkou.
Všetky motory dokážu spaľovať až stopercentnú bionaftu a typ 270
s výkonom 198 kW, prispôsobený pre alternatívne palivo, spaľuje
zmes nafty a etanolu. Prevodovky Scania sú k dispozícii
v prevedení
s ôsmymi, deviatimi, dvanástimi alebo štrnástimi stupňami s priamym
alebo automatickým radením. K dispozícii sú aj plne automatické
ústrojenstvá Scania. V závislosti od typu prevodovky sú k dispozícii
aj výfukové odľahčovacie brzdy a retardéry. Vozidlá sa dajú zostaviť
vo všetkých konfiguráciách podvozku až po päťnápravové
s možnosťou voľby jednoduchého zostupného prevodu alebo v nábojoch
kolies. Niektoré typy môžu mať pohon všetkých kolies. Nečakané, náročné a nepredvídateľné
- presne také sú hasičské a záchranárske akcie. Preto je nevyhnutné,
aby zasahujúce vozidlá boli vybavené technikou schopnou zvládať
hasičské a vyslobodzovacie práce či poskytovanie prvej pomoci.
Robustnosť
a spoľahlivosť tvoria podstatnú časť tradície spoločnosti Scania,
rovnako ako veľkorysá výkonnosť, vynikajúca ovládateľnosť či
ľahká obsluha a ergonomické usporiadanie pracoviska vodiča.
Scania má viac ako 90-ročné skúsenosti
s výrobou hasičských špeciálov a záchranárskych vozidiel. Široký
okruh prvkov modulárneho systému konštrukcie umožňuje užívateľom
a nástavbárom zostavovať vozidlá presne zodpovedajúce veľmi špecifickým
potrebám. Scania má veľmi pevné vedúce
postavenie na severoeurópskom i britskom trhu, ako aj v juhovýchodnej
Ázii a rýchlo rastúci podiel na ostatných veľkých svetových trhoch.
Úzko spolupracuje s najvýznamnejšími svetovými nástavbármi a dodávateľmi
špeciálneho vybavenia. Typická je inštalácia na podvozku
so znakom náprav 4x2 alebo 4x4 a šesť až osemmiestnou kabínou vodiča
CrewCab, tradične s hasiacou zásahovou technikou pre nasadenie
v službách
mestských a komunálnych jednotiek. Vozidlo je obvykle vybavené nádržou
na vodu s objemom 1 000 až 4 000 litrov a menšou nádržou na penidlo
s objemom až 1 000 litrov. Okrem toho je častou súčasťou hasičského
vybavenia rebríková nástavba a záchranárske nástroje, ako napríklad
hydraulické nožnice či mobilné elektrické generátory. Tieto vozidlá bývajú vybavené
niektorým z viacerých typov kabíny vodiča, od dennej po dlhú kabínu
pre posádku Scania CrewCab, a niektorou z viacerých verzií podvozku
s rôznymi znakmi náprav. Nosiče pre vodné a penové zásahy väčšinou
slúžia ako podpora zásahových vozidiel s vodnými (penovými) delami.
Ich obvyklá kapacita predstavuje 6 000 až 10 000 litrov vody a až 1 000
litrov penidla. Bývajú vybavené výkonnejšími čerpadlami ako kombinované
striekacie zásahové vozidlá a na nástavbe mávajú zabudované monitory. Tieto vozidlá sa dajú vybaviť
kabínami vodiča rôznych typov, počínajúc dennými a končiac dlhými
či kabínami so zníženým nástupom. K dispozícii sú rozdielne usporiadania
podvozkov, až šesťnápravových. Väčšina hasičských zborov potrebuje
vo svojich vozidlových zostavách otočné výsuvné rebríky alebo
letiskové nástavby. Havarijné, špeciálne rýchle
zásahové alebo letiskové záchranárske vozidlá sa obvykle
vyrábajú na podvozkoch s jednoduchým obutím typu supersingle s cieľom
dosiahnuť väčšiu svetlú výšku a schopnosť prekonávať prekážky.
Majú tiež väčšinou pohon všetkých kolies, automatické prevodovky
a kabíny vodiča od spacích po dlhé. Letiskové záchranné špeciály
majú v porovnaní so štandardnými hasičskými vozidlami
bohatú výbavu a musia spĺňať mimoriadne nároky užívateľov,
napríklad na výkon motora či maximálnu rýchlosť, a navyše musia
spĺňať národné i medzinárodné letecké predpisy. Letiská s trávnatými
plochami neumožňujú nasadenie štandardných hasičských automobilov,
takže technika pre ne musí byť koncipovaná na čo najlepšie jazdné
vlastnosti na spevnených komunikáciách aj mimo nich.
Zdroj:
Scania
Autor: admin
|
Svisiace odkazyNajtanej lnok na tmu Scania Slovakia: Brazília investuje do životného prostredia prostredníctvom etanolových autobusov Hodnotenie lnkuHlasov: 0 Monosti |