Vianoce 2009: záujem o nákupy je na Slovensku napriek obavám takmer nezmenenýPublikovan: 12.11, 2009 Tma: Deloitte
Európski
spotrebitelia sú pesimistickejší, ale naďalej míňajú
viac. Vnímanie poklesu
kúpyschopnosti, ktoré bolo veľmi značné v minulom roku
v západnej Európe, ustupuje. Vo východnej Európe, kde kríza až
teraz začala negatívne ovplyvňovať spotrebu, sa naopak zhoršilo. Vianočný prieskum spoločnosti
Deloitte z Európy a Južnej Afriky
za rok 2009 je dvanástou publikáciou o nákupných zámeroch
Európanov na nadchádzajúce sviatky.
Prieskum sa realizoval vo výnimočných ekonomických podmienkach na
vzorke 17 567 respondentov. Slovensko sa do prieskumu zapojilo po druhý
krát. Zatiaľ
čo minulý rok malo 84 % Slovákov pocit, že sa ich finančná
kríza priamo osobne netýka, tento rok je to už iba 54 % respondentov. Uvedomelejší
spotrebitelia si osvojujú racionálnejšie nákupné
zvyklosti. V dôsledku
globálnej finančnej a ekonomickej krízy si spotrebitelia osvojili
nové spôsoby správania sa. „Vyvíja sa nový
typ spotrebiteľa, ktorý chce za svoje peniaze nové
druhy protihodnoty. Tento nový typ spotrebiteľa uprednostňuje užitočnosť,
trvácnosť, prijíma starostlivo zvážené
nákupné rozhodnutia a vyhýba sa impulzívnym nákupom, racionálne
porovnáva ceny, posudzuje kvalitu noviniek na trhu na základe ich
skutočnej podstaty. Kríza je pre spotrebiteľov
dobrou školou. Toto racionálnejšie
a starostlivejšie zvažované správanie
pretrvá aj potom, keď kríza ustúpi,“ uviedla Zuzana Letková,
vedúca partnerka Deloitte Audit Slovensko. Dve tretiny Európanov
a 76 % Slovákov sa domnieva, že po skončení krízy si udržia svoju
súčasnú úroveň výdavkov. Vo veľkej
miere sa objavujú nové vzory nákupného správania. Používanie
internetu a nových médií na vyhľadávanie a porovnávanejšie najlepších
cien využíva viac ako polovica Európanov, presne 57 % Slovákov. Kritériá
udržateľného rozvoja a uprednostňovanie produktov, pri výrobe ktorých
sa nevyužívala detská práca, pokiaľ sa predávajú za približne
rovnaké ceny sú dôležité pre tri štvrtiny respondentov. K tejto
téme však spotrebitelia nemajú dostatok spoľahlivých a jednoznačných
informácií. Dôležité je, že čoraz viac spotrebiteľov uprednostňuje
výrobky, ktoré spĺňajú tieto parametre, za predpokladu, že ich
cena je viac-menej porovnateľná. V súvislosti s vianočnými nákupmi
sa všetky typy spotrebiteľov odkláňajú od impulzívnych nákupov
a väčší dôraz kladú na užitočné darčeky. Aj keď väčšina
Slovákov neplánuje minúť tento rok na vianočné nákupy menej,
chcú míňať lepšie, až 82 % z nich bude nakupovať praktické darčeky. Na Slovensku
sa 45 % všetkých darčekov kupuje v predstihu alebo po Vianociach.
Hlavným dôvodom však nie je cena, ale skôr pohodlie pri nakupovaní. Vyhnúť
sa davom v obchodoch je pre Slovákov (81 %) dôležitejšie ako pre
ostatných Európanov (69 %), pričom otázka ceny je až na treťom
mieste po snahe čo najlepšieho výberu tovaru (65 %).
Zostavovanie rozpočtu ako
súčasť nových vzorcov správania spotrebiteľov. Slováci sa
stávajú zodpovednými hospodármi. Zatiaľ čo minulý rok rozpočet
na vianočné nákupy plánovala 1/3 ľudí, tento rok sú Slováci
opatrní: 55 % z nich si tento rok rozpočet urobí. V tomto smere sú
dôslední aj Francúzi, Nemci a Poliaci. Spotreba na
darčeky predstavuje hlavný rozdiel vo výdavkoch medzi východnou
a západnou Európou. V západnej Európe väčšina ľudí zostane
na rovnakej úrovni bez výrazných zmien, oproti minulému roku však
vzrastie počet tých, ktorí plánujú nižšie výdavky, než tých,
ktorí sa chystajú minúť viac. Výdavky na potraviny a kultúru sa
neznížia v západných ani vo východných krajinách Európy. V rámci celkovej
prognózy výdavkov je očakávaný mierny nárast o 0,7 % vo východnej
Európe, v západnej Európe pokles (-6,3 %), výrazne racionalizovane
sa budú chovať najmä v Írsku, kde poklesne spotreba o 22 % a v Španielsku
o 9 %. „Nárast
prognózovaných výdavkov o 1,0 %
(minulý rok bol nárast 0,5 %) zaraďuje Slovákov medzi najoptimistickejších
spotrebiteľov v Európe, ktorí si aj napriek dopadu krízy
želajú uctiť tradície, rovnako ako obyvatelia ostatných krajín
východnej Európy,“ zdôraznila Zuzana Letková. Rozdielny prístup
majú v Českej republike, kde plánovaná spotreba klesne o 2,5 %. Zásadný
rozdiel však tvorí plánovaná výška výdavkov na vianočné sviatky.
Zatiaľ, čo priemerný Slovák minie 480 EUR, Íri aj po znížení
výdavkov spolu s Luxemburčanmi minú viac ako 1100 EUR. Priemerné
výdavky v západnej Európe na Vianoce predstavujú 700 EUR, vo východnej
je to takmer o 300 EUR menej. Aké
sú najatraktívnejšie vianočné
darčeky v roku 2009? Európania
majú rovnaké priority ako minulý rok, ale viac sa koncentrujú na
užitočné darčeky. V závislosti od kultúry a stupňa ekonomického
rozvoja sa priority darčekov líšia podľa krajiny. Slováci si želajú
a kupujú najmä tradičné darčeky. Dopyt po peňažných daroch v
Európe naďalej rastie, avšak Slováci, ktorí očakávajú hotovosť,
nebudú spokojní. V rebríčku najžiadanejších darčekov sa hotovosť
nachádza na štvrtej priečke, v rebríčku ponúknutých darčekov
sa hotovosť umiestnila až na deviatom mieste. Najmä
ženy Slovenky (51 %), ale i muži (35 %), si najviac želajú knihy,
nasleduje oblečenie a kozmetika. Najviac sa na Slovensku už nebudú
nakupovať knihy (tie sú na druhom mieste so 49%), ale kozmetika a
parfémy (56 %), oblečenie (43 %), interiérové doplnky (25 %) a hudba/CD
(18 %). Knihy však stále dominujú v Európe. Slovenským
deťom do 12 rokov Slováci podarujú najviac knihy (42 %) a oblečenie/obuv
(35 %). Nasledujú náučné hry (29 %), kreatívne hry/stavebnice (26
%) a potreby na kreslenie (25 %). Knihy (32 %),
oblečenie (25 %) a kozmetika (22 %) obsadili prvé tri priečky darčekov
pre tínedžerov, nasleduje CD/Hudba (19 %), športové oblečenie a
vybavenie (17 %), MP3 prehrávač/Ipod (13 %), peniaze a mobilné telefóny
(10 %). Nakupovanie cez internet
stále prevláda u majetnejších. Cena a veľký
výber sú dve hlavné kritériá pri rozhodovaní
európskych spotrebiteľov. Akcie a zľavy nie sú pre Slovákov až
také dôležité ako pre ostatných Európanov: pre 56 % Slovákov
je to rozhodujúce kritérium pre výber obchodu, na rozdiel od 81 %
ostatných Európanov. Hypermarkety (55 % Slovákov) a supermarkety
(25 % Slovákov) sa nachádzajú na vrchole nákupných zoznamov potravín
a nápojov na sviatky, okrem Rusov, ktorí uprednostňujú skôr tradičné
obchody. Obchodné domy (72 % Slovákov) a špecializované reťazce
sú pre Európanov najobľúbenejšie pri nákupe vianočných darčekov.
Významnú rolu pri nakupovaní zohráva aj internet. Najvýznamnejším
dôvodom pre nákup cez internet je veľký výber. 59 % Európanov,
ktorí nakupujú cez internet, tak robia z praktického dôvodu, ktorým
je donáška do domu. Tento trend je výraznejší u majetnejších
spotrebiteľov (65 %) a skupiny s nižšími príjmami, ktorí sa chcú
vyhnúť davom a to najmä muži. Slováci však
na rozdiel od Európanov neuprednostňujú stránky ponúkajúce
porovnanie cien, ale skôr stránky konkrétnych obchodných domov a výrobcov.
Hlavnou prekážkou, ktorá odrádza od nákupu prostredníctvom internetu,
je skutočnosť, že výrobky nemožno vidieť ani chytiť do ruky.
42 % Slovákov sa tiež obáva podvodu a zabezpečenia online stránok. Informácie
o prieskume: Spoločnosť
Deloitte uskutočnila prieskum o vianočných nákupoch a preferenciách
v 18 krajinách západnej a východnej Európy a Juhoafrickej
republiky. Podobný prieskum sa realizoval aj v USA. Tento rok sa ho
zúčastnilo 17 567 respondentov starších ako 18 rokov z 17 európskych
krajín a realizoval sa v poslednom septembrovom a prvom októbrovom
týždni roku 2009 prostredníctvom internetu. Panel respondentov
v Slovenskej republike zahŕňal 501 ľudí. Každý z účastníkov,
podobne ako v iných krajinách, bol identifikovaný na základe sociodemografických
údajov, osobných záujmov a spotrebiteľského správania. Údaje boli
získavané v spolupráci s Q&A Research and Consultancy.
Spoločnosť
Deloitte poskytuje služby v oblasti auditu, daní, poradenstva a finančného
poradenstva klientom v mnohých odvetviach verejného a súkromného
sektora. Vďaka globálne prepojenej sieti členských firiem má Deloitte
svetové možnosti a dôkladnú znalosť miestneho prostredia, a tak
môže pomáhať svojim klientom dosahovať úspechy na všetkých miestach
ich pôsobnosti. 165 000 odborníkov sa usiluje, aby sa spoločnosť
Deloitte stala štandardom najvyššej kvality. Member
of Deloitte Touche Tohmatsu, ©
2009 Deloitte Slovensko
Zdroj: Deloitte Slovensko
Autor: admin
|
Svisiace odkazyNajtanej lnok na tmu Deloitte: V rebríčku 500 najrýchlejšie rastúcich spoločností sú tri slovenské firmy Hodnotenie lnkuHlasov: 0 Monosti |